WAAKVLAMMETJE

25 mei 2022 - Caulonia Marina, Italië

Toen we aan het brainstormen waren over onze nieuwe fietstocht en het langzaam duidelijk werd dat die op Sicilië zou starten had, met name ik, het plan om de Etna te beklimmen. Met volle bepakking naar een camping ergens halverwege en dan omhoog naar bijna 2000 meter. De Etna zelf is ruim 3300 meter. Op ongeveer 2000 meter kun je nog een beetje hoger via gravelpaden en dan via toeristisch en zwaar betaalde kabelbanen en uiteindelijk te voet, naar de top. Echter, je voelt hem al aankomen! Het is het niet geworden. Wij hadden het leuk gevonden thuis een bermpaaltje bij het rijtje - Stelvio, Gavia, Glandon, Alpe d'Huez, Mont Ventoux en nog een paar, toe te voegen maar de kustweg, die we volgen, is zwaar genoeg. Geen Etna dus en een illusie armer.

Vanaf donderdag 19 mei kwam de Etna af en toe wel in zicht met zelfs nog sneeuw. Zaterdag een rustdag bij Capo di Milazzo gaf, weliswaar op grote afstand, nog een beter zicht en was er zelfs een rookpluim te zien. Ook op de fietstocht van zondag en maandag (vanaf Calabria, het vaste land) hadden we zicht op die machtige vulkaan met een rookpluim en een wolk er omheen. We konden 360° om ons heen kijken en nergens een wokje te vinden behalve boven de Etna.

Maandagavond werd het nog mooier. We stonden op een onmogelijke camping maar met een geweldig uitzicht. Toen we in het dorp de beste pizza ooit (op dit moment dan) hadden gegeten en in het donker terug naar de tent liepen konden op het strand en opnieuw het was op grote afstand, een rode gloed zien van stromend lava. Voor de eilandbewoners misschien een schrikbeeld maar voor ons zeer bijzonder deze natuurkracht. Helaas was het beeld niet met onze camera te vangen.

Het deed ons denken aan andere natuurkrachten. In 2015 zaten we in Nepal midden in een aardbeving met een kracht van 7,9. In 2005 zaten we op Statia in het Caribisch gebied toen daar hurricane Katrine langstrok die later in New Orleans huis hield. Een tsunami hadden de meesten van ons, tot op 26 december 2004, nog nooit gehoord maar dat werd daarna pijnlijk duidelijk. En 9/11....o nee dat is geen natuurramp maar veroorzaakt door onze geciviliseerde mensheid!

En nu dat waakvlammetje!

De 55 plussers onder ons kunnen zich vast wel de Etna herinneren maar dan als gas- en kooktoestel. Misschien is het merk er nog wel? Maar in het midden van zo'n kooktoestel zat een handig waakvlammetje. Hiermee kon je de 4 pitten aansteken zonder lucifers te gebruiken. Slim bedacht en daar zaten we maandagavond ook met onze gedachten. De Etna het lijkt wel of er een waakvlammetje brand die wacht op.....

Ciao Annet en Geert.

1. Anne:
    25 mei 2022
    Weer een leuk verhaal Geert en Annet en ook al fantastisch om van afstand de Etna te zien in al haar kracht. Ja ik herinner mij het Etnafornuis met een waakvlam. 😁 Fijne voortzetting van jullie mooie reis
  2. Mieke Tjarks Van De Koot:
    ❤️
  3. Richard en Karin:
    Hallo Annet en Geert
    Erg leuk om jullie verhalen weer te lezen . Toch jammer dat je de Etna niet gaat beklimmen Geert, om toch nog even wat vuur op de gloeiende plaat te laten vallen 😀
    Veel plezier nog !!

Groeten van Richard en Karin
  4. Gonnie Kleine:
    Mooi verwoord Geert.
    Wij zitten nu aan de Rijn, op de camping. De wind buldert om ons Hytje. Hier heb je een vlammetje nodig om warm te worden.
    Lieve groet.
  5. Hermien&Peter Broekhuis:
    25 mei 2022
    Etna keukenapparaten is nu o.a. een merk van Atag.
    Etna kachels dan zit je lekker warm bij de houtverbranders.
    Tot zover een kleine toelichting over Etna. 😄
    Veel 🚴‍♀️🚴‍♀️plezier.
  6. Patrick en Muriel:
    25 mei 2022
    Mooie reis zijn jullie aan het maken! Ik geniet er iedere keer van!
    Enjoy it!
  7. Rob:
    26 mei 2022
    Mooie levendige beschrijving van de Etna. Ik zie idd het oude fornuis nog zo voor me! Laat de verhalen komen en veel plezier.
  8. Caroline:
    26 mei 2022
    Weer leuk om jullie avonturen op het droge te lezen. Deze dagen vertoef ik vooral onder water tijdens de duiklessen voor het PADI duikbrevet. Veel plezier nog!
  9. Margreet:
    26 mei 2022
    Ach, op een vulkaan of berg zie je de berg nooit zo goed als vanaf de grond als je omhoog kijkt! Dus waarom er bovenop gaan staan? De etna, kachels ook met daarop twee poppetjes met een plaat vol brandende kolen … ik zie het zo voor me dat ik daar als kind voor de gaskachel zat en daar naar keek. Was al heel luxe na onze kolenkachel.
    Geniet van alle mooie dingen en van de vrijheid die je ongetwijfeld voelt.
  10. Margreet: