PANNE

22 juli 2022 - Rödental, Duitsland

Een warme dag zou het worden dus op tijd op stap. Dat was het plan op dinsdag 19 juli.

We hebben overnacht op een mini camping bij Coburg met 1 tent (die van ons dus), 4 campers, 1 ezel, 1 pony, 9 geiten en een toom kippen en verder niets, helenaal niets!

De volgende dag wordt er 38° verwacht en wij zitten om kwart over 7 op de fiets en drinken om kwart voor 8 koffie op het historische marktplein van Coburg. En toen ..... na 25 km, net voor een tweede koffie en bij het beklimmen van een kort maar stijl hellinkje, was het kraken afgelopen en stonden we abrupt stil in Bad Rodach. Achterwiel klemvast door derailleur en ketting die tussen frame en wiel zit. Grrrr. Ophanging van derailleur, een zogenaamde derailleurpad aan de fiets kapot, los getrild? Bagage er af, fiets op de kop en wat wrikken en licht geweld kon het wiel weer draaien. Annet had inmiddels internet geraadpleegd en de eerst volgende fietsenmaker zit op 10 km. Wat nu? Lopend, los van de 35°+, geen optie. Volgens Google maps moet er een taxidienst zitten op een km en daar lopen we maar naar toe. Langs het centrum naar een woonwijkje, dat belooft niet veel goeds. Maar niets bleek minder waar. Een alleraardigste eigenaresse hoort ons aan, pakt kordaat haar telefoon en begint, met als argument: we willen jullie wel wegbrengen maar het moet wel zin hebben" te bellen. Eerst naar de fietsenmaker op 10 km en die bleek alleen nog maar te verkopen. Toen een zaak in Coburg, we willen liever niet terug maar wat moet je, en daar konden we terecht. Toen haar chauffeur gebeld die met een splinternieuwe elektrische bus aan kwam rijden voor rolstoelvervoer. Na wat geschuif met stoelen konden de fietsen en de tassen en wijzelf (met mondkapje) er in.

In Coburg een grote fietsenzaak met een vriendelijke monteur die bezorgd keek. Hij de fiets op de bok en wij in de winkel wachten op het oordeel. Dat duurde niet lang en was niet best. Ophanging afgebroken en onderdeel is niet op voorraad. Levering zou weleens 2 of 3 dagen zijn. Onderdeel van een tientje! In de buurt zijn nog 2 fietsenzaken maar ook daar vangen we bot. Er was één gelukje, de camping waar we hadden gestaan ligt binnen 2 km. Dus terug en dat in twee keer om alle tassen mee te krijgen. Want ..... de grote fietsenzaak heeft geen leen-, en/of huurfietsen! Van de monteur kregen we wel een goede indruk van zijn chef niet. We wilden graag weten hoe en wat en ook horen of en wanneer het onderdeel geleverd zou worden. De man was kortaf, had een wat agressieve blik en met zijn opmerking (en ik vertaal het even) "don't call us, we wi'll call you" dropen met een unheimisch gevoel af. Wachten ..... en laat ik daar nu net niet zo goed in zijn. Hoewel het met uiteindelijk 38° niet echt een straf was om op de camping in de schaduw te zitten ipv te fietsen in heuvelachtig gebied.

Wachten geeft ook wel weer nieuwe mogelijkheden en zo hebben we de volgende dag uitgebreid het mooie Coburg bezocht met haar prachtige vesting. En vandaag, nadat ik toch wel even polshoogte heb genomen van de voortgang van mijn fiets. Helaas nul, met nog steeds de onaardige chef maar met de prettige mededeling dat het onderdeel vandaag zou komen en .... dat ze morgen ook werken. Met die wetenschap terug naar onze tent en met nog een kop koffie erbij bedacht om met de trein naar Bamberg te gaan (bedankt Erny&Jan voor de tip) In Duitsland kun je in juli voor 9 euro onbeperkt reizen met regionale treinen. En dat werkt. Bamberg overigens is een prachtige stad en het bezoeken en zelfs omrijden, zeker waard.

Op de terugweg van Bamberg in de trein kwam het verlossende mailtje: Ihr Fahrad ist abholbereit. Natuurlijk zo snel mogelijk er heen, door diezelfde chef geholpen die nu allervriendelijks en belangstellend was wat we deden en nog gaan doen! Het kan verkeren.

Mogelijke oorzaak is waarschijnlijk een beschadigde schakel van de ketting die vast ging zitten en het hele zwikke meenam bij het korte maar stijle klimmetje.

Probleem opgelost en morgen gaan we verder. Vanavond eerst nog even naar een openluchtconcert 2 km verderop. Optreden van een Pink Floyd tribute band en laat dit nou net één van mijn favoriete bands zijn. Zo heeft dit nadeel ook een voordeel.

Tschüs, Annet en Geert

1. Wendy Waterreus:
    22 juli 2022
    Klinkt als een mooi oponthoud 😊
  2. Anne:
    22 juli 2022
    Jullie hebben mooi uit kunnen rusten deze dagen en morgen weer met opgeladen benen en moed jullie reis vervolgen. Wat een toeval dat Pink Floyd in de buurt optreed of……….. grapje. Heel veel plezier toegewenst.
  3. Hermien&Peter Broekhuis:
    De wall !
    Hoe toepasselijk en weer één wat één avontuur verder.
    Top.
  4. Hans koller:
    23 juli 2022
    Het moest waarschijnlijk zo zijn dat je dat optreden moest bijwonen. Hopen dat de reis verder een beetje spoedig verloopt. Thuis.
    Hans
  5. Caroline:
    23 juli 2022
    De ene na de andere mindfulness test doorlopen jullie met glans!
  6. Joke Zwiers:
    23 juli 2022
    Weer prachtig om te lezen, maar zoals Johan Cruyff altijd zei elk voordeel heeft zijn nadeel of elk nadeel heeft zijn voordeel. Pech fiets maar iets anders gezien wat jullie waarschijnlijk niet gedaan hadden. Zwolle begint in zicht te komen na zoveel km.
  7. Gonnie Kleine:
    23 juli 2022
    Ja, living by the day. Take it as it comes, and there you see the surprises...
  8. Ap:
    23 juli 2022
    Inderdaad, dit zéér vervelende nadeel had vele onverwachte mooie voordelen. 🐞
  9. Jan&Erny:
    23 juli 2022
    Tjonge wat een pech hebben jullie, maar daar tegenover stond een bezoek aan Bamberg en Pink Floyd tribute band. Het moest zo zijn!
  10. Toine Poelman:
    24 juli 2022
    Dark Side of the Moon wordt op deze manier Wish You were here!
  11. Janet Boer:
    25 juli 2022
    een geluk bij een ongeluk