HOOFDZAKEN

19 juli 2022 - Rödental, Duitsland

Anouk vroeg zich, na het lezen van de BODYSCAN af (5/7) wat het met het hoofd doet! Dat heeft ons hoofd aan het werken gezet en .... dat is nog niet zo gemakkelijk te vatten.

Eigenlijk ook wel maar het gaat voortdurend twee kanten op. Die ook nog vaak tegenstrijdig zijn. We hebben geen agenda maar wel een route te gaan. We hebben geen afspraken maar moeten wel fietsen om 10 augustus thuis te zijn. Onze hoofden zijn leeg maar er zijn wel zorgen of we die berg wel halen. Of de fietsen het bij het kraken laten en zo niet of er op tijd een fietsenmaker te vinden is die tijd heeft. Of die camping ook niet het (corona) loodje heeft gelegd. Maar dat zijn allemaal wat oppervlakkige dingen die ons bezighouden. Of kunnen we ze beter minder belangrijk noemen?!

Wat ons natuurlijk bezighoud is hoe het met de bijna 95 jarige moeder van Annet gaat. Gelukkig zijn haar telefoongesprekken helder en appjes geestig en spitsvondig. Maar ook hoe de wereld in brand staat en wij zitten heerlijk een weekend in het bos op een FKK camping. Geen auto's, geen trein, geen radio, geen .... Alleen kletterend water, suizende bomen en tevreden mensen.

Wat rust in ons hoofd geeft is dat Britt op ons huis past en ons via wattsapp perfect op hoogte houdt wat o.a. de postbode brengt en dat onze nieuw aangelegde tuin voldoende water krijgt. En we zijn blij met WhatsApp die de wereld een stuk dichterbij brengt en houdt.

We hebben geen afspraken maar toch speelt er in ons hoofd zich van alles af: is er brood morgenvroeg, hoe laat gaan we weg, zullen we de tent droog kunnen inpakken, hoeveel kilometer gaan we doen, waar is de volgende camping, wat zijn de openingstijden van de winkels, wat doet de wind, hoe ver loopt de temperatuur op, halen we die stijging fietsend of moeten we lopen (lees: drukken)

Deze trip hadden we voor vorig jaar bedacht. Ik zou 1 mei met pensioen gaan en 2 weken later fietsen maar. Corona bedierf de pret dus maar een jaar later. En misschien is een jaar later ook wel goed voor het afstand kunnen nemen van je werk van dat moment, maar ook van het werken in algemeen. Begonnen op m'n 21e en stoppen op 66-4.

Voor Annet is dat anders zij zit er nog middenin maar had in de voorbereiding minder te doen. Ik was toch met pensioen! Maar heeft op haar beurt weer meer en intensievere contacten met haar collega's. En Bram natuurlijk waar ze nu 3 maand niet mee kan fietsen.

Zo'n fietstocht is in onze ogen een mindset, je gaat voor die dag, die berg, dat stuk oude spoorlijn van 2%, langs dat ene klo... stuk langs een drukke weg. Je gaat ondanks de wind, de temperatuur, regen, hellingen. Het zit in je hoofd en je gaat en het voelt goed. Je voelt je "sterk" Vier jaar geleden hebben we het een werkdag genoemd maar dan niet achter een pc of in de gymzaal, maar op de fiets. En zo zien we het nog steeds, een werkdag.

Het gaat niet altijd makkelijk - en dan komt Coldplay even langs met: "no one said it would be easy" of de eenzame fietser van Bouwdewijn. Ik gooi m'n hoofd er dan tegen, ga even op trappers staan en door. Annet heeft wel eens op de fiets gezeten en tegen de zoveelste heuvel aangekeken en gedacht moet dat, wil ik dat, ik vind het niet leuk zo maar het kicken als je boven bent.

Misschien is dit ook een goed voornemen voor straks als we weer thuis zijn. Zaken meer nemen zoals ze zijn. Meer in het nu leven en minder als dan.... en ja maar.

Natuurlijk is er gemis van vrienden en familie. Vrienden waar we intensief contact mee hebben en familie die je graag ziet en dat speelt dan tijdens een lange fietsdag toch wel regelmatig door ons hoofd.

Maar het besef dat je met zo weinig kunt geeft rust in ons hoofd en maakt je "zen" Eén tas voor kleren, één voor het fietsen, een tentje, een slaapzak en een luchtbed, een fiets en een bankpas en gaan voor 3 maanden.

Mooi te merken is de rust die Annet kan vinden om te lezen. Ze leest meer dan ooit. Ik dacht er niet aan toe te komen en heb m'n e-reader thuis gelaten en mis het. Had graag "De Schaduw van de Wind" nog een keer herlezen.

Wat ook rust in ons hoofd geeft is het gebruik van het fietsnavigatiesysteem. Zo af en toe missen we een weggetje of slaan we te vroeg af of is wahoo niet up to date met een wegomlegging, maar in het algemeen volgen we de route moeiteloos. Heel wat anders dan 4 jaar geleden toen we met boekjes werkten en regelmatig de route kwijt waren. Navigatiesysteem zit op mijn fiets, Annet volgt en heeft alle tijd en rust om om zich heen te kijken en te wijzen op: een vogel, een opkappertje, een haas, een bloem, een auto (Jeep Renegade), een boom, een toren enzovoort......en bij een nadere fikse stijging hoor ik achter mij: oe-la-la.

Wat doet het met ons hoofd is de vraag en dat is niet makkelijk te vatten. Je moet als lezer maar een rode draad zien te vinden.

Tschüs Annet en Geert

1. Ap:
    19 juli 2022
    Wederom een column waardig overdenking. Toppie gedaan TOPPERS 🚴‍♂️🚴‍♀️🏕
  2. Patrick:
    19 juli 2022
    Leuk dat jullie niet alleen een inkijkje geven in jullie reis, maar ook in jullie gedachten!
  3. Nathalie:
    20 juli 2022
    Wat heerlijk om zo alleen met kleine dingen bezig te zijn (is er brood genoeg en hebben we zo lekkere koffie!)
  4. Joke:
    Mooi geschreven!
  5. Rob:
    Mooie overwegingen. Laat de flow het bepalen! Veel plezier
  6. Elwin en Janneke:
    20 juli 2022
    Het ware mindful fietsen. Leuk om in jullie hoofden te kijken. Een mooie vaardigheid die jullie hopelijk kunnen vasthouden 😇
  7. Robert Kanning:
    20 juli 2022
    Openhartig en vol wijsheden . Meer leven in het nu, zeker waar. Toch ook wel momentjes om over een volgende tocht te mijmeren?
  8. Anne:
    20 juli 2022
    Een mooi verhaal zoals alleen Geert kan schrijven, boeiend en veelzeggend. Veel plezier en tot het volgende verhaal.
  9. Jan&Erny:
    20 juli 2022
    Mooi om zo mee te kunnen genieten van jullie prachtige reisverhalen Geert en Annet. Succes met het vervolg van de route!!
  10. Arie van de Worp:
    20 juli 2022
    Mooi verhaal. Je geeft goed aan hoe jij je voelt en wat er allemaal door je heen gaat. Omdat je geen e-reader bij je hebt, heb je volgens mij meer tijd om overal over na te denken
  11. Wendy Waterreus:
    20 juli 2022
    Met een glimlach lees ik weer dit mooie verhaal. Zo herkenbaar van de ervaringen die ik had tijdens mijn wereldreis. Waar slaap ik vannacht, hoe kom ik daar, wat is de moeite waard om te gaan doen/ bekijken. Het zit tegen, ik ben moe waarom doe ik dit!? En nu bijna 30 jaar verder pluk ik daar nog steeds de vruchten van. Het komt altijd goed, en zo niet dan was het een les en heb ik een verhaal en heel veel mooie beelden in mijn hoofd. Dag bij dag, uur bij uur, stap voor stap. O nee trap bij trap voor jullie. 😋
  12. Anouk Mulder:
    20 juli 2022
    Mooi reisverhaal weer! En bevestigd weer dat waar je ook heen gaat, je jezelf altijd meeneemt. En dat kan natuurlijk ook als geruststellend worden geïnterpreteerd.
  13. Bram:
    20 juli 2022
    heel veelpuzier samen . Op vakantie genieten ervan.
    veel fietsen op vakantie. Veel zweten en puffen.
    Straks weer fietsen. met Annet en ik .
    Groetjes van Bram Steen
  14. Christie:
    20 juli 2022
    Heerlijk! Geen werk, geen gedoe, gewoon gaan...... Hou dat lekker vast.
    Owwwwww Annet wat ben je toch poepie bruin geworden. :-) Staat je prachtig.