ARRIVIDERTI ITALIA

30 juni 2022 - Gemona, Italië

Nog twee dagen fietsen en we verlaten Italië na precies 7 weken. Teminste als mijn fiets is voorzien van een nieuwe spaak. Vanmiddag spontaan geknapt en natuurlijk het achterwiel dus maar even naar de reparateur die helaas pas morgenvroeg tijd heeft.

Vandaag de tweede dag fietsen in de Dolomieten en langzaam klimmen we. Na 7 weken bij een temperatuur te hebben gefietst die dichter bij de 30° lag dan 25° vandaag regen, regen en regen. Denk dat we wel 3 uur in de stromende regen, met op de achtergrond onweer, hebben gefietst. Kletsnat na 60 km in de remmen geknepen en omdat er (gelukkig!) geen camping in de buurt is, een kamer genomen in een Albergo. Een klein hotelletje vaak in combinatie met een café of restaurant. De alleraardigste eigenaar heeft mij met fiets en al naar een fietsenzaak gebracht maar praten als Brugman in Engels en Italiaans leverde alleen op dat er morgenvroeg wordt gerepareerd.

Tijd dus om een soort balans op te maken en ons af te vragen: bestaat DE ITALIAAN? Waarbij we niet willen oordelen, we willen slechts waarnemen! En daar we het over een hem hebben kan het ook een haar zijn of andersom.

Is De Italiaan degene die op zondagmorgen op de boulevard paradeert? Maar niet in zijn of haar beste pak maar om zijn bruine kleur?

Is het de vrouw die diezelfde zondag  - maar waarschijnlijk een paar per week - in de kerk zit?

Is het de chauffeur die hand aan de claxon, telefoon in de hand  hand buiten het raam - wie schakelt eigenlijk - aan het verkeer deelneemt?

Is het de chauffeur die geen richting aangeeft,  geen inhaalverbod kent en geen snelheidslimiet kent?

Is het de fietser die tegen het verkeer in, met telefoon in de hand, links tegen het verkeer in fietst?

Is De Italiaan diegene die zijn eigen gang gaat? zich nergens iets van aan lijkt te trekken? de neus van de auto alvast op de weg zet? dubbel en driedubbel parkeren tot kunst heeft verheven? rustig parkeert op een zebrapad, sergeantstrepen, bushalte, parkeerplaats voor invaliden, in een bocht? zijn eigen plan trekt en verwacht dat de wereld zich wel aanpast?

Soms lijkt het dat De Italiaan zichzelf op plaats 1 en 2 zet. Daarna zijn huisdier, kinderen en rest van de familie. Dan zijn vrienden, een hele poos niets en dan zijn collega's en weer een hele poos niets en dan ..... niets?

Is De Italiaan degene die veel en breeduit praat met veel gebaren? waarbij niet duidelijk is of ze met elkaar praten of alleen wat te zeggen hebben?

Eet De Italiaan altijd laat? Feit is dat restaurants in het zuiden nog later (half 8) open gaan dan hier in de Dolomieten (half 7).

Is De Italiaan een zoetekauw? feit is dat de ontbijttafels in hotels en B&B vol staan met diverse soorten zoetige cakes. Tijdens het eten moet het licht volop en er staat altijd wel ergens een TV aan waar niemand naar kijkt.

De Italiaan lijkt een individualist te zijn maar op een typische Italiaanse camping staan ze hutje aan mutje.

Maar dit klopt natuurlijk niet allemaal! "De meeste mensen deugen" is een boek van Rutger Bregman en dat gaat niet alleen over de Nederlander maar over de mens in het algemeen. Vele Italianen geven ons voorrang - ook al hebben we dat niet - vele geven ons ruimte omdat we aarzelen, de weg zoeken of wat lastig manoeuvreren met onze zware fietsen of gewoon te moe om alert te zijn. De Italiaan komt naast ons fietsen en is belangstellend, wil helpen en geeft complimenten. In tegenstelling tot ons heeft De Italiaan een sociaal buitenleven. Om 8 uur in de ochtend in een barretje even koffie of geheel gekapt en opgemaakt een ontbijtje nemen. Aan het eind van de dag bij speelplaatsen met andere ouders samenkomen. Op het centrale plein in het dorp om 10 uur even samenkomen. Koffie en de laatste nieuwtjes.

Keurig gekleed en denk maar niet dat De Italiaan sokken aanheeft in zijn sandalen zoals de Brit en de Nederlander.

Italië is lang en betrekkelijk smal. Zuid Italië heeft heel veel Griekse invloeden, de Romeinen hebben hun stempel gedrukt en dan de Maffia! Decennia lang hebben die vooral ten zuiden en westen van Napels een enorme invloed gehad.

Er ligt vooral op Sicilië en Calabria - hoe meer noordelijk we fietsen,  hie schoner het is - enorme veel vuilnis op straat. Vuilnis is jaren een dubieuze en lucratieve handel van de maffia geweest. Nu die is teruggedrongen - bij Palermo is daar een indrukwekkend gedenkteken over gemaakt - moet de overheid het zelf organiseren en dat lukt tot op heden niet echt. Het is de onverschilligheid die eerst overwonnen moet worden! Onderwijs misschien?

Beton en asfalt is ook een lucratieve handel van de maffia geweest en je kunt nooit meer verdienen dan zo weinig mogelijk cement in de beton en bitumen in het asfalt te doen. Dat wreekt zich nu! De wegen zijn slecht, het is net een door motten aangevreten lappendeken. Betonnen constructies zijn niet te vertrouwen en los het nu maar op.

Op Sicilië lukt dit de democratisch gekozen bestuurders niet en bij de laatste verkiezingen lijkt het erop dat de maffia van toen nu op een gekozen manier terug wil komen. Hoe gaat dit aflopen en wie en wat is dan De Italiaan?

Wat ook typerend is dat in elk dorp of stad er 2 dingen goed bewegwijzerd zijn. De Carabinieri en de Farmacia en de straatnaamborden zijn ook top. En dat is weer handig bij het gebruik van een navigatiesysteem.

Vast staat dat Italianen aardige mensen zijn maar ook met aardig wat lawaai.

In 2010 zei Maxima dat de echte Nederlander niet bestaat. Half (rechts?) Nederland viel daarover. Denk als ze had gezegd dat die wel bestond half (links?) Nederlander over haar gevallen was! Wij zijn geen antropologen maar durven wel te stellen dat DE ITALIAAN niet bestaat.

Het is een lang stuk geworden maar ja wat wil je na 7 weken en bijna 2500 km.

Ciao Annet en Geert.

NB. De fiets is gerepareerd, er zijn 3 spaken vervangen en bagagedrager vastgezet en sneller klaar dan verwacht. Dank aan de geweldige vriendelijke Albergo eigenaar die 2x met mij op stap is geweest om e.e.a. te regelen. Je raad het al! Hij was verrast en blij met de klompen-sleutelhanger.

1. Jan&Erny:
    30 juni 2022
    Weer een geweldig verhaal👍die we weer met veel plezier hebben gelezen. Een aantal waarnemingen van "De Italiaan" zijn zeer herkenbaar. Gelukkig is de fiets gerepareerd en kunnen jullie weer verder met jullie prachtige reis.
  2. Maurits:
    30 juni 2022
    Mooi verhaal, die vraag “of de echte Italiaan wil opstaan”.
  3. Ria Gordijn:
    30 juni 2022
    Wat een prachtig verhaal. Fijn dat de fiets weer klaar is en jullie weer verder kunnen.
    Veel veilige kilometers nog.
  4. Anne:
    30 juni 2022
    Wat leuk jouw verhaal over de Italiaan of die nu wel of niet bestaat en jullie hadden geluk lees ik, geen camping dus verplicht in een B&B annex hotel. Jammerrrr. Gelukkig is je fiets weer gemaakt en kan het klimmen beginnen. Heel moedig van jullie 👍🏼👍🏼
  5. Arie van de Worp:
    30 juni 2022
    Een erg leuk verhaal. Wanneer komt je boek nu uit
  6. Joke Zwiers:
    30 juni 2022
    Wat een km hebben jullie al gemaakt, ook wel fijn denk ik lekker op een kamer.
    Sterkte voor de bergtoppen komende dagen.
  7. Ap:
    30 juni 2022
    Ik lees iets over "uren fietsen in aanhoudende regen", maar gelukkig laten de foto's uitsluitend "sole 🌞" zien.
  8. Patrick en Muriel:
    30 juni 2022
    Mooi verhaal, heerlijk om te lezen! Hopelijk weer droog weer de komende tijd voor jullie!
  9. Joos:
    1 juli 2022
    Tjonge jonge jullie hebben al wat meegemaakt met Die Italianen.... Leuk om te lezen weer.
  10. Karin:
    1 juli 2022
    Wat een mooi verhaal! Hopen voor droog weer komende dagen!
  11. Toine Poelman:
    1 juli 2022
    Annet en Geert! Observerende fietsers…dat is mooi!
  12. Arno Boekema:
    1 juli 2022
    Niet gek om met een goed gerepareerde en geprepareerde fiets de Alpen in te gaan. Fijn dat er zoveel behulpzame mensen zijn. En leuk dat er weer wat weg te geven viel 😉
    Ik mis nog wel de typering vd kort aangebonden temperamentvolle Italiaan die met gebalde vuist uit het raam hangt en je “Stronzo” toeschreeuwt 😁😅 Niet tegen gekomen?
  13. Hermien&Peter Broekhuis:
    6 juli 2022