A2+B2=C2

28 mei 2022 - Isola di Capo Rizzuto, Italië

Mooie maar knap zware fietsroutes de laatste paar dagen. Eergisteren (25/5) gingen we op weg voor een tocht van ruim 70 km. Vertrokken van een camping met Griekse invloeden. De naam, de beelden en de eigenaar. Afgestudeerd in politicologie en lijkt zo weg te lopen uit een Grieks drama.

Op 2/3e van de tocht kwam er een berg die we vol goede moed aanvielen maar waar we strijd (fietsend) al snel moesten staken. 2 Km drukken puffen en sjouwen met een zwaar beladen fiets in 28° met volop zon. Toen we een bord zagen van helling 30% werd het helemaal duidelijk waarom fietsen er niet in zit. Ik had de neiging de stelling van Phytagoras er op los te laten en de sinushoek er van te berekenen (waar je al niet aan kunt denken als je bekaf boven komt!). Niet wetende dat Phytagoras 2 dagen later nog ter sprake kwam. De helling was enorm steil maar 30%! Franse slag in Italië? Gelukkig had het café op de top cola en chips.

Het is hier nog geen vakantie seizoen en dus is er van alles dicht of in opbouw. Ook op de camping maar waar die middag aankwamen maar waar de alleraardigste eigenaar ons een fantastische maaltijd voorgeschoteld.  Mixed grill carne (corizo, kip, speklap en varkenslap) voor Annet en mix grill fish voor mij (moot zwaardvis, inktvis, gamba en platvis?) En natuurlijk een passende wijn uit Calabria.

Gisteren ruim 60 km met aan het eind een flinke klim maar we konden blijven fietsen. Een camping weg uit alle Italiaanse drukte, met een geweldig strand en dito uitzicht. We nemen dus maar een rustdag.

Morgen is de eerste stop in Crotone. Nog nooit van gehoord maar deze stad bestaat al sinds 710 BC, heeft veel Griekse invloeden (maak van de C een K en schrijf het op z'n Grieks) en laat Phytagoras daar rond 540 BC nu een school zijn gestart! Denk dat ik daar morgen wel wat meer over kan vertellen....... En dat viel dus tegen.

Geen Phytagoras te bekennen, we hebben tenminste niets kunnen vinden. Wel nog even met een aardige Duits sprekende Italiaan gevraagd en hij vertelde dat ze in het verleden alles kaput hebben gemaakt en wees daarbij met zijn vinger op z'n voorhoofd. Maar wel een mooie oude binnenstad die het bezoeken zeker waard is.