Waar verhalen beginnen

23 juli 2018 - Nantes, Frankrijk

Na twee dagen van 90 en 80 km langs het kanaal van Vauban zijn we in Nantes aangekomen. Mooie stadskamping met vriendelijke mensen die met plezier je telefoon opladen. Maar eerst nog even iets over Vauban. Overal in Frankrijk zien we die naam terugkomen. In Colmar heeft hij een vesting gebouwd voor de huisvesting van misschien wel 1000 soldaten. Het oude Briancon is hoog in de Alpen gebouwd als een volledige vesting en aan de Gironde is een vesting gebouwd waar we in gekampeerd hebben. Wat een bouwvolume en dat in het Frankrijk van 1700 waar hij met paard en koets over onverharde wegen werd rondgereden. In de Morvan kwamen we langs zijn geboortehuis en werd dit (een beetje) verklaard. Hij had in zijn koets een werktafel gemaakt en die opgehangen en daardoor dus kon doorwerken. Niets nieuws dus met onze flex werkplekken, glijdende werktijden en ‘thuis’ werken. Nu dus in Nantes een mooie schone stad waar de fiets en de tram voorrang heeft en waar slechts een derde van de inwoners ouder is dan 40 jaar. Vandaag hebben wij het gemiddelde wat omhoog gehaald. Maar ook een stad met een tentenkamp. Vanmorgen nog een chaos en vanmiddag alle opgeruimd .... maar de mensen? Natuurlijk staan er een aantal enorme kerken met een kathedraal waar men vanaf 1434 437 jaar aan gebouwd heeft en dat is niet te zien! De kerk is namelijk in 1972 afgebrand en in een recordtijd weer herbouwd. Midden in de Loire ligt een eiland waar vroeger de scheepsbouw actief was. Nu zijn die enorme loodsen creatieve werkplaatsen en daar ontstaan dus verhalen. Geïnspireerd door Jules Verne die in 1828 aan de oever van de Loire in Nantes is geboren. Een van die inspiraties / creaties hebben we op de foto. Een olifant maar dan in de overtreffende trap - Leonardo da Vinci zou er trots zijn, hij wordt ook als inspirator gezien - Morgen weer verder en dan fietsen we eens niet langs een kanaal maar langs de Golf van Biskaje.

1. Ingrid:
    23 juli 2018
    Mooi verhaal (en dank voor al die andere verhalen). Die mechanische reuzen van Royal de Luxe komen in aug naar Leeuwarden. Ben benieuwd. Mooie tocht naar de zuiden.
  2. Annet & Geert:
    23 juli 2018
    We zagen idd de eerste vrachtwagen voor groot transport staan maar kan me niet voorstellen dat die olifant hier in de zomermaanden weg gaat. Gr
  3. Berend de Boer:
    23 juli 2018
    Wat een prachtige verhalen schrijven jullie telkens weer.
    We kijken weer uit naar de volgende super .
  4. Joke Zwiers:
    Hoi Annet en Geert
    Wat krijgen jullie veel te zien en genieten met dat mooie weer.
    Mooi om te lezen wat jullie zien en beleven, een goede fietstocht.
    Liefs Joke
  5. Maurits:
    24 juli 2018
    Schitterend die olifant. Zagen jullie hem bewegen?
  6. Annet & Geert:
    24 juli 2018
    Vol in beweging en we konden gewoon rondom en meelopen. Wel oppassen omdat de slurf alle kanten op kan en water spuit! Pracht ding.
  7. Ineke:
    24 juli 2018
    Ben wat later ingestapt bij jullie blog. Heb nu alles gelezen en ben helemaal op de hoogte. Leuke verslagen van jullie reis. Jullie hebben al heel wat beleefd. Leuk die olifanten. Ik ga in augustus zeker in Leeuwarden kijken. Tenslotte is het om de hoek.