Ontmoetingen en begroetingen

11 september 2018 - Lauffen am Neckar, Duitsland

Fietsen en mensen ontmoeten dat gaat bijna vanzelf!
In Engeland natuurlijk in de pub waar een groot deel van het sociale leven zich afspeelt en de mensen oprecht belangstelling voor je hebben en voor je prestatie. Maar waar we ook zijn, bij een verkeerslicht, bij de bakker, op een terras of gewoon op het moment dat je midden in het dorp bij een kerk een broodje zit te eten. Ook dan stappen er mensen op ons af en willen weten waar we heen gaan en waar we vandaan komen. Nederland wordt dan steenvast geassocieerd met Amsterdam en Ajax en in mindere mate met PSV en Feyenoord maar ook als we Zwolle zeggen is er ook soms een link naar PEC.
We fietsen grotendeels langs beschreven routes en zijn daar beslist niet de enigen en kan het zijn dat je meerdere dagen de zelfde mensen tegen - lees: voorbij - kunt gaan. Vandaag nog een stel uit Kiel die we al vanaf zondagmorgen zien en vanmorgen hebben we er maar eens een gesprekje mee aangeknoopt. Maar ook een jonge leraar uit Toulouse die inmiddels ons al foto's heef gemaild. Een jonge Rus die zich afvraagt waarom we in Frankrijk fietsen terwijl Nederland zo'n geweldige infrastructuur heeft. En ..... ga maar door.

Ontmoetingen beginnen met begroetingen en daar is nog wel wat over te zeggen. Hoe dunner bevolkt hoe, relatief gezien, meer er gegroet wordt. Hello in Engeland, bonjour in Frankrijk, ciao in Italië, in Zuid-Tirol beslist geen ciao maar gruss gott of servus net zoals in Oostenrijk en Zuid Duitsland.
Wordt het drukker dan wordt er minder gegroet en de eersten die afvallen zijn de elektrische fietsen! Daarna de fietsers zonder bepakking gevolgd door fietsers met alleen achtertassen - die gaan van hotel naar hotel. Fietsen met 4 tassen en een opbouw blijven elkaar groeten en er worden handen opgestoken. Er is een groep die veel respect voor ons heeft en dat is de wat oudere wielrenner. Zo wel bij het tegemoet komen als in het voorbij gaan klinken vaak waarderende woorden. Dit in tegenstelling tot de vrouwelijke wielrenner die vaak niets zegt. Moet daarbij wel zeggen dat Annet wel wat meer en vaker wordt aangesproken. Zo ook door de mama van een Italiaans berghotelletje, die haar dochter onze tocht liet vertalen en Annet daarna moederlijk op de schouder klopte en een soort schietgebedje deed.
Maar goede ontmoetingen en begroetingen beginnen bij jezelf en daar hebben we allebei geen moeite mee. Het zijn nu al vele mooie herinneringen. Nog 2 weken te gaan.

1. Maurits:
    11 september 2018
    Leuk verhaal. Zelf weer net terug van de vakantie.
  2. Hans en Freda:
    11 september 2018
    Super! Als eerste groeten helpt altijd. Of gewoon een vriendelijk lach. Kost niets zei mijn vader altijd.
  3. Anouk Mulder:
    11 september 2018
    De sociale rangorde van de wereld in het klein. Zou je misschien kunnen stellen dat hoe meer de mens zich met eenvoud omringd, hoe meer oog de mens heeft voor zijn omgeving?
  4. Berend de Boer:
    11 september 2018
    Ik kan mij best voorstellen dat de mensen je naar Ajax vragen
    Mooiste en beste club van Nederland en nastuurlijl ok PEC
  5. Marie-José:
    11 september 2018
    Nog maar twee weken... 'n Rugtas vol met prachtige verhalen en herinneringen! Inspirerend!
  6. Roeleke:
    11 september 2018
    Nog 2 weken..en dan vele ontmoetingen met .....
  7. Annet & Geert:
    11 september 2018
    Anouk, dat heb je heel mooi omschreven. We hebben stof tot nadenken tijdens het trappen de komende dagen.
  8. Bram:
    16 september 2018
    Liefe Annet Geert.
    ik mis je zwemmen fietsen vriend.
    oktober samen zwemmen fietsen.
    fijne vakantie,goeie weekend, tot binnenkort .
    Groetjes van Bram Steen
  9. Gonnie Kleine:
    16 september 2018
    Mag ik.wel groeten met mijn luie billen op de bank zonder enige bagage? Of zwaaien jullie dan niet terug.
    Grappig die rangorde. Net zoiets als kamperen in.een tent. Dan tellen caravans en.grote campers helemaal niet mee.
    Zet ' m op voor het laatste stuk. Lekker mooi weer nog.
    Tot gauw.
  10. Bram:
    17 september 2018
    Veel sterkte en plezier voor het laatste deel van de reis