Noord

9 september 2018 - Rottenburg am Neckar, Duitsland

Vrijdag 7/9 met de boot over de Bodensee en nu 60 km onder Stuttgart het gaat snel.
Vrijdagmorgen met regen opgestaan maar droog kunnen inpakken en bijna droog aan boord. Bregenz bleef in donkere wolken hangen maar richting Duitsland scheen de zon. Halverwege bij Meersburg uitgestapt en met de fiets langs de Bodensee naar Stochach om te overnachten. Maar wat een leuke plaatsjes langs de Bodensee. Natuurlijk toeristisch maar een bezoek zeker waard.
Op de camping komen we Mathilde tegen die, op weg naar Zürich, een paar met haar ouders rond de Bodensee aan het fietsen is en die hemelsbreed nog geen km van ons in Zwolle woont. Van Stockach richting oorsprong van de Neckar om via de Neckarradweg naar het noorden te gaan. We hebben voor dit stuk geen routekaart dus moet het met een wegenkaart. Mooie route maar het blijft klimmen en dalen in het Zwarte Woud. Een zware dag dus. Bestemming was Rottweil - inderdaad de bakermat van de Rottweiler - Geen echte camping te vinden maar wel een Jugendzeltplatz. Gebeld en we mochten er gerust staan. Onderweg kwamen we door een streek met de naam Homburg. In Engeland reden we door gebieden die Sting en U2 hadden geïnspireerd. Was Homburg inspiratie voor Procol Harum? Natuurlijk eerst weet klimmen maar toen kwamen we helemaal alleen op een prachtig terrein direct aan de Neckar. Ongeveer 20 km van de oorsprong. Geen (drink)water, geen elektriciteit, geen licht, geen toilet, geen douche, geen kosten maar wat een pracht plek!!! Vroeg donker dus vroeg naar bed en vroeg weer op. Om 8 uur al op de fiets met steenkoude handen van een kletsnatte tent - geen regen maar we zitten nog op zo'n 700 meter hoogte en dat geeft veel afkoeling en kondens. Direct in Rottweil een zaak met koffie en brood gevonden en opgewarmd met roerei en spek en nu bijna 80 km verder op een camping net boven Rottenburg am Neckar. Fietsen langs de Neckar is leuk en goed te doen. De rivier slingert enorm door het landschap en het fietspad slingert daar rustig langs maar gaat ook op en neer. Klimmen dus en we hebben weer zon. Wel een vermoeiende dag maar een prima fietsdag.
We zijn nu een heel stuk naar het noorden gegaan en dus echt op weg naar huis! Het is hier appel-land en er is geen ontkomen aan. Ook onze tent wordt getroffen.

1. Louis:
    Wat is appellant?
  2. Annet & Geert:
    10 september 2018
    Foutje! Het moet appel-land zijn. Vanaf de Bodensee is het of druiven of appels en we stonden afgelopen nacht in een appelboomgaard en ze vallen!!
  3. Annemieke Van 't Hof:
    10 september 2018
    wat een stelletje bikkels zijn jullie.
  4. Gonnie Kleine:
    10 september 2018
    Ja bikkels dat zijn jullie. Hoeveel km staat er al.op de teller?
  5. Annet & Geert:
    Bijna 4300
  6. Rob:
    11 september 2018
    Net jullie verslagen 'bijgelezen'. Leest zeer prettig!. Het is een prachtige tocht en wij genieten een beetje met jullie mee!
  7. Mathilde:
    11 september 2018
    Hoi Annet en Geert! Hier een bericht van jullie 'buurvrouw';). Ik ben die gisteravond teruggekomen van mijn vakantie en voel me vereerd dat ik genoemd word in jullie reisverslag:). En erg leuk om te lezen wat jullie alweer na onze ontmoeting in Stockach hebben beleefd. Ik heb nog een erg leuk weekend in Schaffhausen en Zürich gehad. Succes en veel plezier met de laatste etappes tot aan Zwolle (waar vandaag het eerste plastic fietspad van gerecycled materiaal is geopend).