La City du Vin

2 augustus 2018 - Bordeaux, Frankrijk

Na ruim 800 km hebben we gistermorgen de Velodysee route verlaten en zijn over een oude trambaan in 60 bijna kaarsrechte kilometers naar Bordeaux gefietst. De laatste 10 van de Velodysee waren heftig en met een stuk stokbrood en een kop koffie net te doen. Daarna de trambaan die je na 10 km ook wel gezien hebt maar wel met het voordeel dat die baan nooit meer dan 2% stijgt. In een grote stad is het altijd maar de vraag hoe vind ik de route Canal du Garonne en Midi? Nou in Bordeaux is dat geen probleem. We waren de stadsgrens nog met net gepasseerd of Sete stond aangegeven en laat dat nu over 524 km het eindpunt van de route zijn. Hulde! Vandaag op de fiets naar het centrum van Bordeaux. Volgens ons boekje de 5e stad van Frankrijk en wat een schone en fietsvriendelijke stad. Wat ons het eerst opviel was het bijzondere gebouw waar La City du Vin, een soort wijn museum in is gevestigd. Wat een architectonisch hoogstandje - bekijk de foto's maar eens goed - Een paar jaar geleden hebben we het Guggenheim in Bilbao gezien en daar kan deze wel mee wedijveren. Beide gebouwen zijn afgewerkt met (titanium) metalen platen maar die van Guggenheim lijken wel een beetje met de Franse slag gemonteerd. Het gebouw in Bordeaux is strakker. Toen de stad in en na een Bloody (hete) Sunday in Engeland werd dit een Bloody (hete) donderdag in France. 36 Gr en overal waar maar een beetje schaduw was zaten en lagen mensen en ik heb voor het eerst een petje opgehad. Ik noem het mijn 30+ pet. Maar zoals gezegd een mooie stad en zeker de moeite waard om er bij 30- nog eens naar toe te gaan. Morgen op tijd op en als het zo warm blijft wordt het tot de middag fietsen om op tijd een slaapplaats te zoeken.

1. Ingrid:
    2 augustus 2018
    Hoi, bedankt weer voor jullie verhaal en foto’s. Routeboek van Frankrijk er weer bij gepakt. Dus jullie fietsen langs de Garonne richting de Middellandse Zee. Mooi hoor. Bordeaux, incl museum zet ik op mijn lijstje. Fijne avond.
  2. Jan V:
    2 augustus 2018
    Inderdaad prachtige stad. En wat een gebouw, het zou de moeite waard zijn om er eens bovenop te staan. Ik zoe een hekwerk bovenop het gebouw waar wsl een terras achter zit. Veel plezier nog en die pet, die past ons op dit moment allemaal. Portugal/ Spanje zelfd 45+
  3. Maurits:
    3 augustus 2018