Van ijstijd via Vauban naar nu

19 juli 2018 - Mûr-de-Bretagne, Frankrijk

Ik denk dat er al een eerdere Brexit is geweest. In Engeland hebben veel langs kanalen gefietst en over oude spoortrajecten. Vanaf Bristol ging het met de Devon Coast to Coast trail meer landinwaarts en kwamen pittige hellingen tegen tot 20% tot aan Plymouth. Nu zijn we twee dagen in Bretagne aan het fietsen en begint het zoals we in Engeland gestopt zijn. Eerst pittige heuvels en nu de paar dagen langs kanalen en over een oud spoortraject. Het moet vroeger, heel vroeger een land geweest zijn. Toen dus al een Brexit en nu zijn ze daar aan Brexit 2 toe. Maar nu de rol van Vauban (1633-1707) dit was een Franse Bouwmeester en soldaat die vele vestingwerken op zijn naam heeft staan - oa Besancon, Medoc en Arras - kijk ook maar eens op Wikipedia. Hij heeft echter ook het kanaal Brest - Nantes ontworpen. Een kanaal waarbij hij dmv 238 sluizen meerdere riviertjes aan elkaar heeft verbonden. De plannen bleven echter in de kast totdat Napeleon in 1803 opdracht gaf om dit kanaal aan te leggen. Dit heeft dwangarbeiders 40 jaar gekost! Vandaag hebben we er ongeveer 40 km langs gefietst en zijn daarbij 50 sluizen gepasseerd. Nu op een camping in de buurt van Mur de Bretagne en morgen verder.

1. Peter:
    19 juli 2018
    Waauw, mooie streek om te zijn! Documentaire gezien op tv over deze enorme sluis kanalen project. Om te fietsen klimmend? Allemaal te doen? Het weer is lekker en een biertje zal dan lekker smaken, veel plezier verder en groet aan Annet 👍
  2. Caroline:
    19 juli 2018
    Krijg zin in vakantie door jullie verhalen! Helaas is dat voorlopig nog niet het geval. Ga zo door! Dan lijkt het er een beetje op.
  3. Bram:
    20 juli 2018
    Indrukwekkend wat jullie schrijven en door foto's laten zien. Veel plezier met jullie verdere reis.
  4. Joos:
    20 juli 2018
    Wat een fijne schrijfstijl hebben jullie. Ik smul van jullie verhalen en info. Houd vol!
  5. Dicky van der Kolk:
    20 juli 2018
    Joho, Joho, lieve amigo! Dat is genieten zo! Inmiddels vanmiddag bij de kapper al jullie verhalen gelezen en foto's bewonderd. Ziet er fantastisch uit! En 20% hellingen.....dus......niet zo piepen hè?! Heb ik geen enkel probleem mee.......op mijn electrische fiets(-: Met sport(l)ieve groetjes, Dicky Dick.