Baas boven baas 2

6 augustus 2018 - Pompertuzat, Frankrijk

Gisteren van een kleine, maar o zo echte, camping bij St.-Laurant naar 73 km de tent opgezet bij Moissac. Opnieuw een verrassend Frans stadje - op de foto’s van gisteren is daar al iets van te zien. Naast de pont over de Tarn en later ook nog een aquaduct, is Moissac vooral bekend om het klooster Abbaye de St.-Pierre. Oorspronkelijk van de 7e eeuw. Vooral het zuidelijke portaal - zie ook foto van gisteren - wordt gezien als een hoogtepunt van de Romaanse kunst in Languedoc en werd vermoedelijk gemaakt tussen 1100 en 1130. Nu speelt de abdij nog een belangrijke rol bij Pelgrims op weg naar Santiago.

Op de fiets zie je waar de streek om bekend is: wijn, wijn en wijn! Maar ook veel zonnebloemen en fruit en hout. Langs de Garonne staan veel zogenaamde productiebossen. Vandaag zijn we tot voorbij Toulouse gekomen en dat waren 93 hete km. Vanaf Toulouse verlaten we Canal de Garonne en beginnen aan Canal de Midi. Dit kanaal is zo bijzonder dat het op de Unesco lijst staat van werelderfgoed. We zullen zien! Maar het is ook bekend om haar slechte paden en omdat in het achterwiel van de fiets van Annet een spaak geknapt was moesten we in Toulouse eerst op zoek naar een fietsenmaker. En zoveel fietsenmakers we in NL hebben zo weinig hier in France. Maar in Toulouse vonden we La Mason de Velo. Wat een feestje. Even onderhandelen, de ernst van de situatie uitleggen - we beginnen aan Canal de Midi - en met behulp van een vriendelijke Franse fietsfanaat die Engels spreekt, vervangen ze de spaak voor 15 euro en we konden er rustig in een soort patio op wachten met een glaasje lokale cola en een goed gesprek. Eerst alleen met de fietsende Fransman maar later ook en vooral met Jeronimus. Hij had al snel door dat we uit NL kwamen en op de vraag hoe dan? ging die in het Nederlands verder. 25 Jaar geleden vanuit Nijmegen in Toulouse terecht gekomen, een kind rijker maar geen relatie en al 6 jaar dwars door Frankrijk, Spanje en Portugal aan het fietsen!!!! Geld verdienen door vroege en late druiven te plukken, appels en peren te plukken en met weinig kunnen leven. Geen vaste verblijfplaats maar wel veel adressen om te overnachten en voor de rest kamperen in de natuur. Hij was net terug van een trip door de Ardèche en langs de Middellandse Zee en heeft ons nog wat goede tips en een kaart gegeven. Baas boven baas dus! Nu dus al een 15 km langs een kronkelig kanaal gefietst en morgen proberen we Carcassonne te bereiken. Ruim 80 km maar hoe is de weg en hoe warm wordt het? We fietsen nu bijna een week door 30 tot 38 gr en dat sloopt langzaam maar zeker.

1. Gonnie Kleine:
    6 augustus 2018
    Dank weer voor de mooie verhalen. Wat een bikkels zijn jullie om.met deze hitte nog zoveel km te maken. Petje af. Zo te lezen is het nu al en onvergetelijke reis. Hoe dik gaat dit fotoboek worden?
    Succes met de vgl etappes.
    Groetjes ook van Guus