LAND VAN HET VEE

4 juni 2022 - Baia di Gallipoli, Lecce, Italië

We fietsen nu 1111 km langs de kust van Sicilië, Calabria en Puglia en overal - vanaf Palermo tot in ieder geval hier, zie je torens, kastelen en ruïnes die daar op lijken. Namen van stadjes beginnen veel met Torre en dan een naam van een heilige of zo. Denk dat die torens oorspronkelijk binnen gezichtsafstand van elkaar stonden om zo een verdedigingslinie te hebben tegen ongenode gasten. En er zijn een paar zeer fraaie stadjes als bolwerk op (schier)eilanden in zee ebouwd.

Of het verdedigen ook is gelukt kan ik zo niet achterhalen. Archeologen hebben wel bewijzen gevonden dat vanaf de 8e eeuw BC zich Griekse kolonisten vestigen in wat we nu Zuid Italië noemen. Later, zo'n 150 jaar BC, is o.a. Griekenland dan weer veroverd door de Romeinen onder aanvoering van een  voorganger van Ceasar. Zo is er nog al wat heen en weer gevochten - what's new - Ook schijnen er Albanesen actief te zijn in deze regio en er moet ergens nog een streek zijn waar men nog een Albanees accent spreekt en waar de naam van het dorp in twee talen op het bord staat.

Vandaag Capo S. Maria di Leuca gerond - denk dat je dat alleen mag zeggen als je op schip zit, maar toch. Het is geografisch niet de meest zuidelijke punt van onze reis, gevoelsmatig is dat het wel en ook een bijzondere plek.Vanaf hier rijden we alleen nog maar in noord-westelijke richting naar huis.

Een paar dagen geleden was het 2 juni en dan wordt de éénwording van de Republiek Italië gevierd en zijn er veel Italianen vrij. Hoewel het vakantieseizoen nog niet is begonnen - gelukkig maar!! - waren de stranden vol.

Italië bestaat in de huidige vorm sinds 1870. Het zuidelijk deel, waar wij nu fietsen, werd tot dan Magna Craecia genoemd. Een naam die de oude Grieken hebben bedacht. De naam Italië komt waarschijnlijk ook van de Grieken en betekent: Land van het vee! Of de Italianen daar nu nog zo blij mee zijn?

We hebben dus een paar mijlpalen bereikt: de 1000 km is gepasseerd,  we zijn bruin gebrand maar niet verbrand, naar schatting is onze tent nu minimaal 100 keer opgezet en Annet heeft inktvis gegeten en bier gedronken.

Ciao Annet en Geert

1. Caroline Wieltink:
    4 juni 2022
    Mooi dat stukje geschiedenis als achtergrondinfo. Annet ik vind het stoer die inktvis. Je ziet het hier in Spanje heel vaak op de menukaart maar ik ben toch maar steeds voor iets anders gegaan. Succes met jullie reis noordwaarts.
  2. Arjo:
    4 juni 2022
    Wat leuk de mix van historie en fiets ervaringen te lezen. Wat ik mij afvraag is er onderweg nog een lekkere koekje bij koffie/thee, of een aparte toetje? Is dat onderweg niet te krijgen of hebben jullie dat afgezworen😉. Benieuwd naar jullie volgende reis ervaring!
  3. Hermien&Peter Broekhuis:
    4 juni 2022
    Wat goed van Annet om de vis van inkt te eten, was het lekker? Zelf nog niet gegeten. Zo te lezen voldoet de reis aan jullie wensen fijn en vooral… zo doorgaan. Vriendelijke groeten Hermien&Peter
  4. Roeleke:
    4 juni 2022
    Ik verneem hier, in Albanië, dat de Italiaanse maffia voornamelijk uit Albanezen bestaat.
    De grote auto's hier zijn uit corrupte gelden waarschijnlijk
  5. Joke Zwiers:
    4 juni 2022
    Wat al een km hebben jullie afgelegd en veel te zien en indrukken krijgen jullie. Een historie van Italie, prachtig.
  6. Wendy Waterreus:
    Bier😅
  7. Hans W:
    5 juni 2022
    Als het zo warm is een lekker koud biertje toch heerlijk 😀👍🍺

Mooie verhalen !
  8. Jan&Erny:
    5 juni 2022
    Geweldig om al die reisverhalen van jullie te lezen en wat een geschiedenis daar! Al meer dan 1000km afgelegd op de fiets. Complimenten hoor👍Wij vinden de klim naar de Leemcule al te ver🥵
  9. Jan V:
    5 juni 2022
    Nooit gedacht dat jullie de hak van de laars ook nog even gingen aantikken. Maar ach ja, dat doen jullie dr ook nog maar bij.
  10. Ineke:
    5 juni 2022
    Leuk die uitleg vd geschiedenis van Italië, dan zie je het heel anders. Wat veel mijlpalen hebben jullie bereikt, zeg. Voor mij als belangrijkste dat Annet over haar comfort-zone is gegaan en vis en bier heeft gegeten en gedronken. Maar in zo’n andere omgeving en temperatuur en energieverbruik heb je trek. 👍
  11. Robert Kanning:
    5 juni 2022
    Hoi Annet en Geert, mooie belevenissen. Knap om door te zetten, het mooie weer maakt veel goed. Je krijgt wel een duidelijk beeld van hoe landen het geïnde belastinggeld inzetten.