GRENSGEVAL

10 juli 2022 - Passau, Duitsland

Op 5 juli in Bad Reichenhall voor het eerst de Oostenrijks-Duitse grens overgestoken. Daarna volgen we 4 dagen eerst de rivier de Saalach, daarna de Salzach - inderdaad die loopt door Salzburg maar laten we rechts liggen - en die mond uiteindelijk uit in de Inn. De Inn vindt haar einde in de Donau bij Passau. De Inn is hier veel breder dan de Donau maar omdat de Donau met 2829 km veel langer is, heeft de Inn het pleit verloren.

Nu, 9 juli, laten we Oostenrijk definitief achter ons en zijn in Passau, de stad van 3 rivieren en heeft daardoor een bijzondere ligging met o.a. 2 binnensteden. De Donau loopt van west naar oost dwars door de stad en de Ilz de derde rivier, mond hier ook in uit. De Donau die haar bron heeft ergens in het Zwarte Woud en uiteindelijk eindigt in de Zwarte Zee.

Vier dagen fietsen langs grensrivieren is koffie drinken in Oostenrijk, slapen in Duitsland, broodje kopen in ? en dan weer slapen in Oostenrijk of was het toch Duitsland? Fietsen langs de rivier en ook nog stroomafwaarts lijkt relatief eenvoudig maar aan het eind van de dag blijken we toch nog 300 tot 400 hoogtemeters te hebben gemaakt. Met soms klimmetjes die we fietsend net niet halen. En dan fietsen we soms ook nog onverhard en dan vraagt klimmen en dalen extra kracht en vaardigheid.

De rivier loopt hier al duizenden jaren en heeft het landschap bepaald. Zo om de paar kilometer zie je dat door bebouwing hoog op de rotsen zoals bij Burghausen waar d.m.v. een loopbrug van ruim 1000 meter! burcht en woningen aaneen zijn gebouwd als een vesting. Later is er lager de stad fraai uitgebouwd met hoge in pasteltinten geschilderde woningen.

Ook bij Passau, waar hoog op de rotsen in de 13e eeuw een burcht is gebouwd, staan veel fraai gekleurde gebouwen.

Merktekens geven aan hoe hoog het water ooit heeft gestaan en wordt klip en klaar duidelijk waarom men destijds zo hoog bouwde. Eind 16e eeuw heeft het water minstens 6 meter hoger gestaan dan waar wij nu fietsen. Passau heeft in 2013 zelfs nog 2 meter water op de kade en in delen van de stad  gehad.

Amsterdam en Giethoorn hebben grachten, Passau "die Schone Blauwe Donau" met cruiseboten tot 135 meter lang. Helaas varen ze alleen als cruiseboot en ook nog stroomafwaarts zodat we niet even een etappe vanaf water kunnen doen!

We staan in Passau op een Kanu Camping en dat is een mooi fenomeen in Duitsland. Een kano vereniging heeft een perceel, uiteraard aan het water en maakt er een "Zeltplatz" van. Klagen we als kampeerders wel eens over te weinig tentruimte. Hier mogen alleen maar tenten staan. En .... men heeft het goed voor elkaar! Douches picobello, goede gratis WiFi, p-plaats voor de fietsen, wasmachine en droger, automaat voor een biertje en koffie en een ruime ruimte voor slecht weer. In Italië en Oostenrijk is registratie een dingetje, vaak 2 paspoorten laten zien, fotokopie wordt er vaak gemaakt en hier? Niets. Hoe lang, met hoeveel dat is dan .... euro. Toen we aankwamen stonden er 4 tentjes en aan het eind van de dag / avond 27!

Morgen stroomopwaarts langs de Donau richting Regensburg. Normaal 2 dagen fietsen maar zoals eerder gezegd kraken onze fietsen en morgenvroeg hebben we om 10 uur een afspraak bij een fietsenmaker om naar een slingerend achterwiel van de fiets van Annet te kijken. As beschadigd? We zullen zien hoe laat we morgen verder kunnen. Fietsen we morgen wel verder dan passeren we aan het begin van de middag de 3000 kilometer.

Tschüs, Annet en Geert

1. Joke Zwiers:
    10 juli 2022
    Hai jammer dat de foto's niet goed doorkomen, maar jullie zijn al een heel eind op weg naar Zwolle. Genieten van het mooie gebied en hoop dat de problemen met de fiets van Annet opgelost kunnen worden.
  2. Elwin en Janneke:
    10 juli 2022
    We duimen voor je fiets Annet!
    En wat gezellig al die tentjes bij elkaar. We zien onze groene Vaude er ook tussen.
  3. Marianne:
    10 juli 2022
    Wat een heerlijke verhalen weer. Jullie maken er echt iets van. Hoop wetenswaardigheden. Ik duim dat je fiets weer ok is morgen.
  4. Joke:
    10 juli 2022
    Oh jee… duimen voor je fiets! Heerlijke plek weer!
  5. Wendy Waterreus:
    11 juli 2022
    Wat een mooie plaatjes hebben jullie op je netvlies zo langzamerhand. 3000 km🍾 wow respect.
  6. Jeroen:
    11 juli 2022
    Wat prachtig en wat een landschap! Is de fiets weer gerepareerd!?
  7. Gonnie Kleine:
    11 juli 2022
    Weer een mooi verhaal en goed dat je een nieuw wiel hebt Annet.
    Petje af, al 3000 km. En gelukkig niet meer zo warm. Hoewel ik net las dat er mogelijk een hittegolf op komst is.
    Nog een maand te gaan?
  8. Caroline:
    13 juli 2022
    Vorige week met jongste zoon 3 dagen gefietst. Wezep - Lelystad - Enkhuizen - Hoorn - Waterland - Naarden Vesting - Huizen - Almere - Harderwijk en weer terug naar huis. Zo'n 270 km. Niet te vergelijken met jullie monsterafstand, maar het was leuk!