EB EN VLOED

17 juni 2022 - Roseto degli Abruzzi, Italië

Weinig woorden voor twee dagen fietsen over fraaie fietspaden! Die soms blauw, groen maar ook rose/rood kunnen zijn.

We fietsen op de Ciclovia Adriatica en die moet tot voorbij Venetië lopen. We zullen zien. Vanmorgen al niet op tijd gewaarschuwd voor een giga instorting langs de kust waardoor we, met natuurlijk een flinke klim, eerst 2 km terug en daarna zo'n 6 km moesten omrijden.

De beelden zeggen straks genoeg maar nog even korte uitleg bij de Trabocco. Dit is een vissersplatform die in Abruzzo en Molise al eeuwen zo wordt gebruikt en nu vaak de functie heeft van restaurant. De Trabocco is een houten steigerconstructie, die met lange poten in de bodem zit en met een soort brug met de wal verbonden is. Het verhaal wil - en waarom zou je die illusie om zeep helpen - dat je eet wat daar ook gevangen wordt! We hebben gisteren gegeten bij: Trabocco Vento di Scirocco San Vito Chietino. Volgens trip advisor één van de mooiste. Voor ons was het de dichtbijzijnde! Maar eerlijk is eerlijk het is een bijzondere ervaring op een bijzondere plek met een bijzondere geschiedenis en het eten, we hadden in korte tijd toch 6 verschillende vis gerechtjes, was bijzonder heerlijk. Wijntje erbij, ondergaande zon, goed gezelschap en het plaatje is compleet.

Soortgelijke constructies maar kleiner, zagen we ook voor de Franse kust. Daar maken de vissers gebruik van eb en vloed voor hun vangst. In de Middellandse Zee is dat verschil maar maximaal 50 cm doordat de zee is ingesloten en alleen via de Straat van Gibraltar een doorgang heeft naar de oceaan. Dus honderden jaren geleden een zelfde soort constructie bedacht voor verschillende omstandigheden.

Maar genoeg woorden. Zie de plaatjes.

Ciao Annet en Geert

1. Richard en Karin:
    17 juni 2022
    In 1 woord prachtig 😀 geniet ervan !!
  2. René:
    Prachtige foto's en eten / drinken niet verkeerd !!! 👍
  3. Gonnie Kleine:
    17 juni 2022
    Top. Daar wil ik ook wel zitten.
  4. Joke:
    Wow
  5. Antje:
    18 juni 2022
    Oh wat geweldig zeg! Ik ga het meteen opslaan op m’n Google maps! Nog nooit gezien, dus daar moeten we een keer heen 😃
  6. Joke Zwiers:
    18 juni 2022
    Prachtig wat een mooie natuur, is genieten met dat lekkere eten erbij.
  7. Joos:
    19 juni 2022
    Wat geweldig prachtig en gaaf zeg, dat jullie daar niet blijven.....
  8. Joëlle:
    19 juni 2022
    Wat een prachtige foto's!! Genieten
  9. Jeroen:
    21 juni 2022
    Schitterend! Hebben ze ook gebakken krekel te koop?