Waterbouwers

9 augustus 2018 - Colombiers, Frankrijk

Vandaag neergestreken in Colombiers. Een plaatsje van bijna niets totdat je verder kijkt! Maar daar later meer over.

Gisteren opgestaan in Carcassonne - wat een bouwwerk (of bouwwerken?) wat een enorme ommuurde vesting en ook deze stad staat op de lijst van werelderfgoed. Van verre zijn vanuit het zuiden rare gele strepen en vlakken te zien. Kom je dichterbij en sta je precies goed voor de zuidelijke ingang dan heb je het beeld zoals de foto van gisteren laat zien. Kunst en durf! Na de Mont St.-Michel heeft het daarom wel de meeste toeristen te verwerken. Wij waren er om 10 uur mooi op tijd en daarom de foto zonder een toerist. Na 2 uur konden we bijna over de koppen lopen en hebben de fiets weer opgezocht om verder langs het kanaal te gaan richting de Middellandse Zee. Canal Midi staat ook op de Unesco lijst en of dat terecht is kan ik niet beoordelen maar het is zondermeer wel een technisch hoogstandje. Niet alleen de vele sluisen,om het hoogteverschil te overbruggen,maar waar de gewone kanaalbouwers riviertjes opnemen in het kanaal of middels een sluis kruisen doet Pierre-Paul Riquet het met een aquaduct. En niet een maar tientallen zijn we wel gepasseerd! Maar hij werkte ook met kanaaloverlopen (je zou het nu een stuw noemen) Het peil van zo’n overloop zit maximaal 10 cm boven waterpeil en bij hoog water loopt het water naar een lager gelegen gebied. Ruimte voor het kanaal! En wij maar denken dat we ruimte voor de rivier hebben uitgedacht. Canal du Midi is tussen 1661 en 1715 aangelegd! Het kanaal kenmerkt zich ook door de duizenden platanen en de ovaalvormige sluisen. Helaas zorgen die platanen, de wortels dan, voor veel ongemak. Soms gaat de route tientallen km over zeer ruige paden die hotsend en botsend vaak niet sneller zijn te nemen dan 10 km per uur. Gisteren was het ook zo’n dag en we waren kapot. Later zal ik daar nog eens een verhaal over schrijven.

Maar nu dus in Colombiers en hier is iets gemaakt! In de 13e eeuw wordt hier een gigantisch cirkelvormig terrein drooggelegd. We zouden kunnen zeggen ingepolderd! Het terrein loopt in het midden naar een soort trechter en daar worden 60 drainagesleuvel naar toe gegraven. Die komen samen in een watergeul die het overtollige water over een afstand van 1,5 km afvoert naar een rivier. Optimale landbouw in de 13e eeuw. Zijn wij wel de waterbouwers van de wereld? Helaas heb ik live geen foto kunnen maken en moeten jullie het doen met een foto van een folder. Tot een volgende keer.

1. Jan&Erny:
    10 augustus 2018
    Weer een mooi reisverhaal. In ons vorige leven, toen we nog kampeerden, zijn we daar ook geweest. Een camping met zicht op Carcassonne, een prachtige stad. Toen nog heerlijk rustig. Colombiers doet me denken aan die heerlijke rosé die we thuis hebben.

Nog veel reisplezier samen!
  2. Annemieke Van 't Hof:
    10 augustus 2018
    Prachtig. Wat zien jullie veel mooie dingen
  3. Maurits:
    10 augustus 2018
    Anal du mini? Wat is dat voor een naam?
  4. Dicky Dick:
    11 augustus 2018
    Nog niet weggespoeld? Je mag blij zijn dat je daar nu fietst in een streek met goed waterbeheer. 🙈 Mooie foto's, ook die van Annet. Doet me denken aan......''niet naar mijn kont kijken!" Lieve groetjes uit inmiddels weer ons kouwe kikkerlandje (slechts 14 graden om 9 uur 's ochtends). Brrrrrrrr
  5. Hermien&Peter Broekhuis:
    12 augustus 2018
    Prachtig die opname bij Carcassonne ! Ik vind het geweldige kunst. La Tour heeft daar vanuit de lucht ook opnames van gemaakt de commentatoren vonden het lala en verschrikkelijk. De gebruikte verf is voor beperkte tijd. Fijne vakantie verder en ohja... tijdens jouw verslagen is Annet de kokkin?😃
  6. Annet & Geert:
    12 augustus 2018