Stelvio for live (1)

31 augustus 2018 - Bormio, Italië

Sinds woensdagmiddag zitten we in Bormio om te helpen bij Stelvio for live.
Even een stukje voorgeschiedenis.
13 Jaar geleden kwam Eddie van Run2Day met het plan om een halve marathon te organiseren tegen de Stelvio op. Bij de VVV van Bormio trof hij een dame met Nederlandse roots en die kon de plannen vertalen en daarmee het gemeentebestuur overtuigen. De eerste keer waren er 40 deelnemers en was het doel: Right to Play.
Nu 13 jaar later is het Stelvio for live en is Barcode for live het doel en dit gaat over gepersonaliseerd kankeronderzoek. Google er maar eens op maar in het kort komt het er op neer dat er een DNA profiel wordt gemaakt van de kankercel en dat daar de behandeling op afgestemd wordt.
Vorig jaar waren er er voor de eerste keer bij en de verhalen van patiënten, familieleden en artsen hebben diepe indruk gemaakt. Die zaterdag gingen er ruim 300 fietsers en (hard)lopers naar boven en aan het eind van de dag werd bekend gemaakt dat er bijna 600000 euro was gedoneerd. Voor ons kreeg de actie nog meer lading toen bleek dat bij mijn broer een maand later kanker werd geconstateerd en mogelijk met dit soort onderzoeken en behandeling te maken kan krijgen.
Nu dus de uitvoering 2018 en het ziet er naar uit dat het bedrag van vorig jaar minimaal geëvenaard gaat worden.
Er zijn dus ruim 300 deelnemers die minimaal het hoogteverschil tussen Bormio en Stelvio in euro's moeten doneren en dit is 1533 meter en dus 1533 euro. In de praktijk blijkt dat er allerlei acties worden gehouden van vriendengroepen, families en collega's en het hier een soort reünie is maar ook van verhalen van mensen die niet meer mee kunnen doen of.....er niet meer zijn.
Gisteren hebben op de pas allerlei voorbereidende werkzaamheden gedaan en vandaag is het inrichten van de ruimte voor uitreiking van de startnummers en de ruimte voor de briefing en de verhalen van ervaringsdeskundigen.
Zondagavond zal ik proberen de dag zelf samen te vatten in deel 2 van Stelvio for live.

1. Ingrid:
    31 augustus 2018
    mooi verhaal. veel succes allemaal.
  2. Jans Rosing:
    31 augustus 2018
    Super dat jullie hier ook nog de nodige tijd voor nemen.
  3. Caroline:
    1 september 2018
    Extra veel succes vandaag op DE dag ... want ik zie nét dat het flink heeft gesneeuwd 😱
  4. Anita:
    1 september 2018
    Wat een sneeuw zeg! pffff..hopelijk liggen jullie niet in een tentje. Heel veel succes en plezier vandaag. Wordt vast weer een bijzondere dag.
  5. Hermien&Peter Broekhuis:
    3 september 2018
    Geweldig ! mooi initiatief en mooie opbrengst.