DRIE GEZICHTEN

2 juni 2022 - Porto Cesareo, Italië

Maar nog even vandaag. We fietsen met een navigatiesysteem en dat is een uitkomst! Minder vergissingen en lekker doortrappen. Meestal een dag van te voren gaan we in de Komoot app plannen en zoeken dan op een volgende camping. De Wahoo app laad deze route vervolgens en plaats hem in het navigatiesysteem. So far so good.

Plan was om vandaag in 75 km naar de volgende camping te fietsen en je raad het misschien al! Camping gesloten, één grote wildernis en de website zegt: we zijn open. Volgende camping ligt op 20 km en dat is in deze temperaturen, die is nu in de schaduw opgelopen naar 34°, voor ons niet te doen. Gelukkig is er een B&B in de buurt en de eigenaar is nog net thuis om ons binnen te laten. Kamer met eigen douche en toilet, een buitendouche en airco. Die laatste hebben we maar meteen uitgezet.

Nu de drie gezichten van Taranto. Wij zijn dus via het industrieterrein binnengekomen en dan rij je wel een kilometer langs een Romeins aquaduct. Dit zou overal ter wereld een archeologisch topstuk zijn maar hier is de industrie zo ver opgerukt dat het is weggedrukt en zwaar te leiden heeft door het zware verkeer wat er op enkele meters langs rijdt. Het is toch jammer dat dit soort dingen zo gaan. Er begint iets en bestuurders zijn niet in staat om tijdig het tij te keren wanneer iets te groot gaat worden. Onder het mom van economische groei - ik noem maar geen voorspoed - gaat het maar door en door en door.... en niet alleen in Italië.

1. Vanuit het industrieterrein kom je in een stadsgedeelte van zo'n 100 jaar oud. De meeste gebouwen zijn maar alvast terra geschilderd zodat de luchtvervuiling niet zo opvalt.

2. Op het eiland heb je oude stad die al sinds 600 BC bestaat en een rijke Griekse geschiedenis kent van o.a. atleten die succesvol met de vroeg Griekse spelen - The Ancient Olympics - hebben meegedaan Smalle straatjes, hoge gebouwen en aan veel gebouwen is nog nooit iets gedaan. Gemeentebestuur is wel actief om het leefbaar te krijgen/houden. Voor 1 euro kun je een pandje of deel daarvan kopen - iets voor Bernard jr? - maar dan zal er wel een restauratieplicht op liggen. Overal in die steegjes is bedrijvigheid en we kregen zelfs een rauwe mossel - de mannen maakten in woord en gebaar duidelijk dat je er sterk van werd - met een beetje citroen. Ik ben daar altijd wel voor in maar Annet heeft het wel gedaan maar wel met een bedenkelijk gezicht. Al met al dik een bezoekje waard.

3. De nieuwe stad zoals we die wel meer kennen in Italië. Hoge gebouwen, brede straten, pleinen, boulevard, fonteinen, luxe winkels en restaurants en een chaotische verkeerssituatie. Dubbel parkeren is meer regel dan uitzondering. Vanuit onze camping gingen we met de bus de stad in. Een afstand van 5 km met de fiets. De bus deed er 5 kwartier over.

Het is vandaag 2 juni en het is feest in Italië. Het is de dag van de Republiek en de stranden liggen vol. Wij blijven nog een poosje in onze B&B voor één nacht.

Ciao Annet en Geert.

1. Jeroen:
    2 juni 2022
    Prachtig! Hardcore Italie. Je voelt de warmte bij de laatste twee foto`s!
  2. Anne:
    2 juni 2022
    Weer een mooi verhaal en goedwerkende lees ik. Jammer dat de camping sites niet actueel zijn en dan moet je ter plaatse een onderkomen zoeken. Nu een extra dag in de b&b of was dat ook gepland? Mooie foto’s trouwens. Jouw houding zo hangend op dat hek is een typische houding van jou. Daar staat Geert. Grappig
  3. Joke Zwiers:
    2 juni 2022
    Wat zien en beleven jullie, wel lekker een paar dagen rust. Prachtige foto's van mooi Italie.
  4. Ap:
    Prachtige foto's 👍