WEER THUIS

27 september 2018 - Zwolle, Nederland

Na 90 dagen - bijna 13 weken - zijn we gisteren, rond de middag, weer thuis gekomen. De laatste etappe was een makkie. Slapen, eten en goede gesprekken bij G&G in Deventer en toen nog 30 km langs de IJssel met wind in de rug, naar Zwolle. In Deventer hadden we dinsdag al een medaille gekregen en in Zwolle stond een ontvangstcomité klaar.

We hebben in totaal 5165 km gereden en ondanks de soms onverharde wegen waar een ATB fietser jaloers op zou worden, geen lekke banden. In Toulouse is er in het achterwiel van de fiets van Annet een nieuwe spaak gemonteerd en ergens in Frankrijk zijn we het onderste deel van een standaard verloren. Uit voorzorg hebben we vlak voor de grote Alpen-afdalingen remblokjes en -kabels laten vervangen, tandwielen schoongemaakt met een oude tandenborstel en de ketting gesmeerd. Kortom onze fietsen hebben het TOP gedaan.

Van de 90 nachten hebben we er 5 in een hotel doorgebracht (Bormio 4 en Cannes), 1 in een Gasthof (Lauffen am Neckar), 2 in een B&B (Orsoy en Dinxperlo), 2 bij vrienden (S&H en G&G) en 1 op de veerboot van Engeland naar Frankrijk. In ons (Hilleberg) tentje dus 79 nachten. Vijf keer zijn we een nacht extra op een camping gebleven (Nantes, Bordeaux, Menton, Bregenz en Eberbach) en dat betekend dat we 74 keer de tent hebben opgebouwd en afgebroken. 74 Keer de slaapmatrassen opgeblazen en 74 campings gezien. Groot, klein, gezellig en beslist niet gezellig, wel brood of geen brood, mooi uitzicht en geen uitzicht, rust maar ook vaak (veel) lawaai van muziek, verkeer (auto, trein, vliegtuig of een combinatie) en campinggasten. Prijsverschil tussen de campings is enorm. De goedkoopste was ergens in Engeland - nog geen 10 euro - en de duurste camping boven Belaggio in Italie - 36 euro. De hoogte van het kampeerkosten en de luxe van de camping gaat overigens niet hand in hand. We hebben 4 stevige onweersbuien met veel wind gehad (in avond en nacht) en eigenlijk maar 2 regendagen (afdaling Umbralpas en van Rijn naar IJssel) Onze tent gaf geen krimp dus TOP.

In La Rochelle is Annet op een tentharing gaan staan en die wond is in het ziekenhuis geplakt. In Bormio heeft Annet een kroon kapot gebeten en dit door een Italiaanse tandarts laten repareren. Af en toe een pijntje in knie, heup of rug maar verder geen gedoe! We hebben het GOED gedaan.

Veel mensen ontmoet en leuke en interessante gesprekken gevoerd maar een top 5 kunnen en willen we niet maken. Veel gezien maar om er een top 3 - 5 of 10 van te maken? Misschien dat dat lukt wanneer het fotoboek af is.

We komen nog een keer met een verhaal. Dan zullen we proberen antwoord te geven op vragen die gesteld zijn op eerdere verhalen en dan sluiten we deze blog af.

1. Janet Boer:
    27 september 2018
    Welkom thuis in goede gezondheid, petje af voor wat jullie neer gezet hebben, een prachtige ervaring met mooie herinneringen
  2. Ellen:
    27 september 2018
    Top gedaan, maar fijn dat jullie weer heelhuids thuis zijn gekomen!
  3. Jans Rosing:
    27 september 2018
    Ik vindt het top wat jullie hebben gepresteerd petje af. En wat een leuke ervaring die pakt niemand jullie meer af.
  4. Verony:
    Welkom thuis Topper!!!
  5. Patrick:
    27 september 2018
    Super dat jullie dit hebben gedaan, erg leuk om dit een paar keer per week te mogen lezen! Voor nu: welkom thuis, lekker nagenieten.
  6. Anneke Ten Hoonte:
    27 september 2018
    Fijn dat jullie weer thuis zijn, met een schat aan belevenissen.
    Nou maar weer wennen aan de dagelijkse dingen.
    Tot gauw.
  7. Janny Koller:
    27 september 2018
    We hebben jullie verhalen met plezier gelezen. Wat een belevenissen. Fijn dat jullie weer heelhuids thuis zijn aangekomen. Welkom thuis Geert en Annet.
  8. Maurits:
    27 september 2018
    Erg leuk dit afsluitende verhaal met de cijfers en een resumé. Een ervaring rijker. Fantastisch. Knap hoor.
  9. Berend de Boer:
    27 september 2018
    Bedankt voor jullie prachtige reisverhalen wij hebben er steeds naar uitgezien .
    En fijn dat jullie weer gezond thuis zijn.
  10. Jan&Erny:
    30 september 2018
    Welkom thuis Annet & Geert, fijn dat jullie weer gezond thuis zijn gekomen. Bedankt voor jullie mooie reisverhalen, graag horen we ze nog eens life!