Reisje langs de Rijn

22 september 2018 - Rheinberg, Duitsland

Een week geleden - zaterdag 16/9 - hebben we bij Heidelberg de Neckar verlaten en zijn onder Mainz door, bij Bingen op 17/9, bij de Rhein aangekomen.
Maar eigenlijk zijn we 30 km voor Bregenz, op 5/9, al begonnen aan onze Rhein-trip. De Rhein begint ergens boven Chur in Zwitserland, mond uit in de Bodensee en gaat dan via Schafhausen naar Basel, door Duitsland met de Noordzee als eindbestemming. Tot aan Schafhausen is de Rhein bevaarbaar en als ik het goed heb, zit er geen sluis tussen. Fietsen langs de Rhein is prachtig en bijna elk stadje is wel een bezoek waard.
De rivier meandert enorm door het landschap en het lijkt of de kastelen en burchten op zicht van elkaar op de heuvels staan. Maar je moet wel blijven fietsen! Overnachten in een tentje is aan de Rhein een beproeving! Van oudsher is het een verbinding van noord naar zuid vv en dat houdt heden ten dage in dat er aan weerszijden dubbele spoorlijnen lopen en drukke autowegen en veel, heel veel boten. Van de spoorlijnen heb je het meeste last. Om de paar minuten gaat er een goederentrein van noord naar zuid en/of vv. Het autoverkeer wordt steeds stiller en neemt 's avonds af dus dat gaat wel en het geluid van de brommende scheepsmotoren is op een bepaalde manier wel rustgevend. En dan komen nog de vliegtuigen. Overdag vallen die geluiden wel weg maar tot een uur of 11 in de avond en vanaf 6 uur zijn ze actiever als ooit. Het lijkt wel of de vliegvelden elkaar overlappen.
De Rhein heeft, afhankelijk van waterhoogte, een stroomsnelheid van 5 tot 20 km per uur. Stroomopwaarts halen de schepen volgens onze globale meting een snelheid van 10 km per uur en stroomafwaarts het dubbele. De boten hebben een lengte tot 135 m en zijn ongeveer 10 meter breed. Wil je meer vracht meenemen hang je er bij een vrachtwagen een aanhanger achter en bij de boten komt er een bak van ongeveer 80 meter voor. In de meeste gevallen hangt er dan een Nederlandse vlag op het achterdek.
We hebben deze week nog 3 avonden tot een uur of 9 aan de Rhein kunnen zitten en als je dan al die Nederlandse schepen ziet dan kun je de Rhein eigenlijk wel al Rijn noemen!
Bij Koblenz, waar de Mossel in de Rijn komt is het een drukte met vrachtschepen maar ook met toeristenboten van meer dan 100 meter. Op de camping is steeds minder ruimte voor tenten maar staan we wel als fietsers wel bij elkaar en als er dan een stel uit Zuid Afrika naast je staan is niet Duits de beste taal, niet Engels maar Afrikaans en Nederlands. Leuke ontmoeting en leuke gesprekken. Tot aan Bonn is het landschap afwisselen maar dan begint het Ruhrgebied echt.... Keulen, Düsseldorf, Duisburg het is een groot bebouwd gebied. Onze route volgt de Rijn zoveel mogelijk maar regelmatig maken we omleidingen om industrieën te vermijden.
Vanaf gestopt bij het historische stadje Orsoy en een B&B genomen. Morgen wordt er veel regen verwacht en zal het de eerste dag zijn dat we echt in de regen gaan fietsen. Bij Xanten gaan we de Rijn over en bij Dinxperlo zullen we, na bijna 3 maanden, Nederland weer binnen fietsen.

1. Groet, Adri en Nicole:
    23 september 2018
    Succes met de laatste natte kilometers! Het weer zit niet mee maar jullie hebben een prachtige reis met mooie verhalen en geweldige herinneringen gemaakt.
  2. Maurits:
    23 september 2018
    Straks welkom in Nederland. Sterkte met de laatste natte loodjes.
  3. Dicky Dick:
    23 september 2018
    Na regen komt zonneschijn......symbool voor het feit dat na 3 maanden afwezigheid jullie weer fijn en gezellig deze week weer thuis bij familie en vrienden zullen zijn. Welkom thuis straX!!!
  4. Anita:
    24 september 2018
    Niet te geloven dat jullie zo'n eind gefietst hebben! Wat een mooie tochten en prachtige ervaringen. En soms regent het onderweg. So what? Nog even lekker fietsen en wel thuis straks.
  5. Elsa en Christo Steyn:
    13 oktober 2018
    Leuke ontmoeting inderdaad!

Wat 'n plesier om saam met julle langs die Ryn te kon toer en by Koblenz te kon kamp. Ons is natuurlik jaloers op die fietstoer wat julle kon onderneem. :)

Ons eie 2-week toer vanaf Frankfurt het goed afgeloop verder. Tot by Rotterdam en daarvandaan na Amsterdam. Na 10 dae se kamp, was dit lekker om by Het Amsterdamse Bos in 'n hut oor te bly vir 3 nagte voor ons terugkeer Suid-Afrika toe.

Mooi plekke, besondere ervarings, spesiale mense ... Op die ou end gaan mens huis toe met foto's en herinneringe en stories: baie kosbaar. Een daarvan is ons kuier saam met julle. Dalk loop ons mekaar weer iewers raak. Intussen, laat die wiele rol!

Met vriendelike groete uit Kaapstad.