De kwestie Zuid-Tirol

6 september 2018 - Bregenz, Oostenrijk

Zondagmorgen 2/9 uit Bormio, Italië vertrokken en op de Umbralpas, Zwitserland afgezet door onze Stelvio for live vrienden. 19 Km afdalen bij 3 gr en in de stromende regen. Na 25 km weer terug in Italië. Maandag komen we na 10 km fietsen in Oostenrijk. Na 20 km opnieuw Zwitserland en een paar km verder opnieuw Oostenrijk. En elke keer horen we een KPN piep.
Dinsdag hebben we de Arlberpas gefietst dwz het plan was om tot St Anton te fietsen. Dat is 27 km klimmen en dan, op advies van ons routeboek, de trein te nemen die, door een tunnel van 10 km de top links - of eigenlijk boven - laat iiggen. Plan was goed ware het niet dat er al een poosje geen regionale treinen meer lopen en er dus geen fietsen mee kunnen.
Net als bij ons zijn stations ook daar bijna onbemand en hoe krijg je dan informatie?Alternatief was helemaal terug te gaan naar Landeck en daar een trein te maken. Maar terug gaan is niet leuk.
2e Alternatief was om toch maar met de fiets de pas te nemen. Bijna 8 km met een gemiddelde van 10% is misschien wel te doen maar om geen hekel aan fietsen te krijgen, beter van niet.
Een taxi hebben we gevraagd maar die had geen auto voor 2 fietsen.
En toen kwam de bus en dat was een mogelijkheid. Een hork van een chauffeur vertelde na enig aandringen dat dat mogelijk was maar dan moesten de tassen er af. De bus zou over 20 minuten komen. Hij parkeert zijn bus elders op de Pplaats en 20 minuten later komt hij zelf aanrijden en is het zijn bus die naar boven gaat! Hij zegt echter niets en wij maar weer vragen. Eerst afrekenen is zijn enige opmerking en toen dat gebeurt was hielp hij de fietsen op de bus te hangen en de tassen gingen onderin. De bus ging echter naar Lech - en dat is niet op onze route - maar dankzij een aardige passagier werd duidelijk dat we bovenop de pas moesten uitstappen en op de fiets naar beneden. Een cadeautje; van 1800 meter hoogte afdalen naar 600 meter en dat op een droge weg.
In Bludenz vonden we een boerencamping en kwamen we am stammtisch in gesprek met een echtpaar uit België en uit Duitsland die al meer dan 30 jaar op die camping kwamen en met de eigenaresse. Mooie gesprekken met een glas bier en wijn.
Vandaag verder afgedaald naar Bregenz. 70 Km langzaam naar beneden. Een makkelijke dag met opnieuw mooi weer.
Terugkijkend zijn maandag vanaf de Umbralpas tot dinsdag in Landech 2 hele mooie fietsdagen geweest. We hebben er natuurlijk meerdere gehad maar deze 2 dagen waren vanaf begin tot eind top. Mooie route, goed aangegeven, mooie campings, leuke stadjes en dorpen en een goede afwisseling van stijgen en dalen.De regenbui bij 3gr op de Umbralpas was vervelend maar ook wel weer een uitdaging (achteraf)

Het gebied Umbralpas - Rechenpas - Albergpas valt in Zuid-Tirol en/of is Duitstalig en daar is wel wat aan de hand. Jaren geleden hebben we daar al eens over gesproken met iemand uit de omgeving van Bolzano en ook nu werd duidelijk dat ze meer met Duits en Oostenrijk hebben dan met Italië. Het begint al met de (verkeerd)borden. Die zijn tweetalig. Dan de winkels en restaurants. Daar kun je beter Duits praten. Italiaans is uit den boze. De pizza quartto stagioni wed vanzelf vier jahreszeiten. De kwestie Zuid-Tirol gaat terug tot WO1 en de Duitstalig Italiaan heeft zich altijd achtergesteld gevoeld. Tot 1946 was de Duitse taal verboden en tot 1969 werden de Duitstalig gewesten achtergesteld. Bomaanslagen in 1969 hebben daar wel verandering en verbetering in gebracht maar goed is het nooit gekomen. En of het goed komt? De hang naar zelfstandigheid zal, gezien ontwikkelingen in de wereld, eerder toenemen dan afnemen.
O ja en op 5 km na hebben we 4000 gefietst.

1. Arno Boekema:
    7 september 2018
    🎉4000km 🎉
    😱😃👍💪👊
  2. Hans Koller:
    9 september 2018
    Al met al goed bezig jullie beide. We volgen jullie verhalen op de voet vanuit een zonnig Cochem. Het lijkt me dat jullie route hier langs gaat of in de buurt. Maar dan zijn we waarschijnlijk al weer weg. We vertrekken op de 12e. Ga zo door en respect voor wat jullie al gedaan hebben.
    Groetjes Hans en Janny.