Cote d’Azur

18 augustus 2018 - Menton, Frankrijk

Een rustdag en onze laatste dag in France op een camping waar we een van de mooiste uitzichten ever hebben en dan onder een olijfboom een verhaal maken, dan komt de inspiratie vanzelf.

Een week geleden maakten we met Canal du Midi een haakse bocht en reden op een 10 km lange smalle kustweg naar Sete en begon de drukte van de Middellandse Zee kust. Campings die vol waren, er gewoon niet meer waren of volstonden met zogenaamde chalets. Maar dit gaf ook weer toevallige ontmoetingen zoals een plaats delen met een Mexicaanse en een Duits stel.

De afwisseling van oud en nieuw is groot. “Vakantieparadijzen” en oude stadjes met vestingsmuren en kerken die overal bovenuit tornen. Door de Camargue gefietst en toen richting Marseille. Ons routeboekje gaf aan dit maar met de trein te doen maar die raad hebben we iets te laat opgevolgd.

De temperatuur bleef boven de 30 gr en dat kost toch net iets meer energie. We maakten de dagetappes korter en hebben een paar keer de trein gepakt. Fietsen langs de kust is prachtig maar na een paar vakantieplaatsen heb je die wel gezien maar tussen die plaatsen! Net voorbij Toulon een prachtige kleine camping gevonden met een bijna eigen strandtoegang. Even een klein laantje door, veel treden naar beneden en aan links een strand voor kleding en rechts zonder. Een oase aan de kust.

Ons routeboek geeft aan om Fréjus - Nice met de trein te doen maar dan moeten de spoorwegen wel meewerken. In Fréjus uren vertraging en we stranden uiteindelijk halverwege in Cannes. In Cannes zijn veel luxe zaken te vinden, dure hotels, sportauto’s, boten waar ons huis in past en casino’s maar geen camping! Dus na 7 weken, voor een redelijk bedrag, weer eens in een echt bed geslapen en dan had de kamer ook nog airco. Bij het ontbijt hebben we gebunkerd en op weg naar Nice. Prachtige route, dicht langs de kust langs Antibes naar het station van Nice. We raken er al gewend - we kopen een kaartje uit de kaartjesautomaat - en op naar Menton.

Op de camping staan we naast een jongeman uit Rusland die met een Tsjechisch visum de route Tsjechië - Polen - Duitsland - Nederland - België - Duitsland - Oostenrijk - Italië - Frankrijk - Spanje in zijn eentje aan het fietsen is! En we raken aan de klets met 2 Amerikaanse leraren die een jaar vrij hebben genomen om lopend en trein en vliegtuig door Europa en Australië en Nieuw Zeeland te gaan. Baas boven baas 3 en 4? Morgen naar Italië. Nog ruim 500 km en we staan op de Stelvio.

1. Ingrid:
    18 augustus 2018
    Goedemorgen, hier ook een mooie stille zaterdagochtend. Inclusief mooi uitzicht. Het gras is weer groen. 1 September gaan jullie de Stelvio op toch? Heel veel fietskilometers geleden waren jullie in Nantes. Gister de Duiker, het meisje en de hond van Royal de Luxe gezien. Heel bijzonder. Fijne rustdag met mooie gesprekken.
  2. Dicky Dick:
    18 augustus 2018
    Dank voor weer mooie verhalen en foto's. Ben zojuist, relaxed zittend in het zonnetje achter't huis, weer een paar dagen met jullie op reis geweest. Leuk! Kalmpies an en op naar de (Stelvio)top. In gedachten zit ik bij jullie achterop😜. Zoen!
  3. Jan V:
    18 augustus 2018
    De Stelvio geeft ook uitzicht op koelte. Nog even volhouden. Succes en groetjes uit Vinci met 35+.
  4. Ellen:
    20 augustus 2018
    Goed bezig, toppers! Óp naar de Stelvio. Dat is nu een makkie voor jullie ;)