Asfalt

27 juli 2018 - La Tranche-sur-Mer, Frankrijk

Na een rustdag in Nantes - als er bij het bezoek van een stad van een rustdag gesproken kan worden - zijn we de Loire overgestoken en naar het westen gereden tot aan de monding van de rivier met een fraaie brug. Nu al een paar dagen langs de kust naar het zuiden aan het rijden. De campingdichtheid wordt groter evenals de glijbanen en kermisattracties. Niet echt ons ding. Maar ook over mooie paadjes door moerasachtig gebied en door de duinen. Gisteren Passage du Gois, die alleen bij laag water genomen kan worden en langs mosselkwekerijen en mosselscheepjes. Deze laatsten kunnen alleen bij hoog water aan het werk. En dat allemaal over wegen van asfalt, slecht asfalt, heel slecht asfalt. Over steenslag met grove stenen, steenslag en over zand. Vooral bij zand en steenslag is het uitkijken. Omhoog om vaart te houden en naar beneden om koers te houden. Soms kom je nieuw asfalt tegen - en dat hebben we al vaker in Frankrijk gezien - en kun je het routeboek van de Tour de France er wel op naslaan! Dan is er geld om de wegen op te knappen en om als gebied goed voor de dag te komen. Maar wat is nieuw? Mijn vader was jarenlang verantwoordelijk voor het onderhoud van de wegen in Coevorden en toen daar jaren geleden de koningin op bezoek kwam had hij budget genoeg. Ik kan zijn uitspraak: doe mij maar elke 2 jaar een koningin, nog goed herinneren. Morgen verder en dan gaan we naar La Rochelle.

1. Jans Rosing:
    27 juli 2018
    Hallo geert en annet ik hoop dat het bij jullie in Frankrijk niet zo heet is als hier. Wij kunnen hier niet fietsen omdat het dik 35 graden is. Trijntje vroeg hoeveel km jullie hebben gefietst tot nu toe?
    Verder veel succes Jans en Trijntje
  2. Jan&Erny:
    29 juli 2018
    Geert & Annet, heel leuk al die reisverhalen. Ik kijk ook altijd even op het kaartje om te zien waar jullie uithangen. Ondertussen al heel wat km's en verhalen achter de rug. Nog veel plezier samen en blijven schrijven. Het zijn hele columns ondertussen.