ANTWOORDEN

1 oktober 2018 - Zwolle, Nederland

Met dit reisblog zijn we begonnen om jullie een beetje op de hoogte te houden van ons fietsrondje door West Europa.

We dachten in eerste instantie aan korte berichten over het te fietsen traject en over de plaatsen waar we doorheen zouden komen. Echter ……. kregen we er steeds meer lol in - niet in de laatste plaats door jullie reacties - om er 'echte' verhalen van te maken.

In het begin dachten we nog: dat onthouden we wel maar dat is natuurlijk een onmogelijke missie! Nu ligt het vast en kunnen we het, met het nog te maken fotoboek, nog completer maken door de foto's te combineren met de reisverhalen.

We schreven de verhalen in een keer op onze telefoon, lazen het nog een keer hardop voor, verbeterden het een en ander en publiceerden het vervolgens. In jullie reacties stonden soms vragen en voor zover die niet in een volgend verhaal zijn beantwoord, willen we dit in dit laatste bericht alsnog doen.

Caroline 1 juli. Fietsen in Londen is goed te doen. Door de OS van 2012 heeft de stad veel autovrije en autoarme fietspaden aangelegd en men is daar nog steeds meer bezig. Pak een route en je gaat de hele stad door.

Peter 6 juli. En natuurlijk had ik oordopjes mee en heb ze zo vaak gebruikt dat ik er al aan begon te wennen.

Jolanda 6 juli. We hebben niet echt aan de zuidkust gereden. Via de Devon Coast to Coast  route zijn we naar Plymouth gegaan. Misschien een volgende keer langs de kust?

Jan V 6 juli. De juiste richting kiezen was ook met Google maps wel vaak een dingetje en voor een eventuele volgende keer gaan we vast een navigatiesysteem aanschaffen.

Ellen, 6 juli. De regatta hebben we niet gezien maar zijn wel langs een olympische roeibaan gereden.

Jan & Erny, 11 juli. Bath hebben we (kort) bezocht maar wat een mooie plaats! Daarna zijn we in Bristol geweest en Bristol is misschien wat minder mooi maar we vonden het er wel een stuk gezelliger.

Louis, 15 juli. Geluid is een subjectieve beleving - er zijn mensen die het geluid van straaljagers mooi vinden - maar al je 's morgens voor 6 uur wakker wordt gemaakt door een combinatie van korhoenders, ganzen en pauwen dan is dat voor ons lawaai.

Maurits, 24 juli. De olifant maakt met zijn 4 poten een loopbeweging en er kunnen 50 personen tegelijk in / op zitten!

Jan V, 8 augustus. Verhaal van de tent is niet door de censuur gekomen!

Maurits, 16 augustus. Als je de oorlellen maar goed insmeert heb je daar geen last van. Maar met de oren, daar is nog wel iets mee! Van jongs af aan zijn we er op gespitst om, naast goed te kijken, in het verkeer ook vooral goed te luisteren. Door de toename van elektrische voertuigen - auto, (pizza)brommer, bus en ook al bestelauto's in een binnenstad - kun je daar niet meer op vertrouwen en is goed kijken een must.

Anouk, 20 augustus. Het is niet echt spierpijn wat we hebben - ook niet na een dag klimmen - wel treed er een soort vermoeidheid op en die komt na een dag klimmen gewoon eerder. Ook moet je na elke rustperiode - hoe kort die ook is - even een vermoeidheidsdrempel over. Die duurt dan een minuut of 5 tot 10 en dan trappen we weer rustig door.

Rianne en Anouk, 20 augustus. Ik denk dat we wel een campinglijst kunnen reproduceren.

Anneke, 28 augustus. Onze darmen hebben het prima gehouden.

Anouk, 11 september. Over deze vraag / opmerking hebben we een poosje langer nagedacht en we denken dat wanneer je niet zoveel hebt - of zoals Anouk het zegt: je met eenvoud omringd - je / de omgeving belangrijker wordt. Die kun je wel eens wat vaker nodig hebben en hoe beter je daar mee omgaat hoe makkelijker je daar een beroep op kunt doen wanneer dit nodig mocht zijn.

Bram, 16 september. Tot woensdag Bram!! Dan gaan we weer zwemmen.

Gonnie, 16 september. Jaren geleden liepen we met een groep een huttentocht door de Oostenrijkse Alpen en vonden we de "gewone"  wandelaar maar zo gewoon. Totdat we in een lager kwamen te liggen met een groep die de volgende morgen om 3 uur ging opstaan om nog voor zonsopgang een gletsjer te beklimmen. Toen voelden wij ons klein worden.

Richard & Karin, 18 september. Geen Porsche gezien en als je dan door de Daimlerstrasse en Benzboulevard rijdt en alleen maar Mercedes logo's ziet dan is het tot echt Stuttgart Mercedes stad.

Caroline, 19 september. Heidelberg is een mooie stad maar ons Herz blijft bij ons.

Bedankt voor jullie reacties. Het heeft onze tocht nog wat specialer gemaakt.

1. Maurits:
    1 oktober 2018
    Dank jullie voor het antwoord.
  2. Hermien&Peter:
    2 oktober 2018
    Geweldige afronding van jullie fietsvakantie, dank.